Vad är märkligt med den här texten?

Texten först, så snackar vi sen.

“Och det uppstår en lucka i tiden mellan hjulskiftet och hämtningen på förskolan.

Hämta tidigare? Nej, inte just idag.

Just idag är det tid bara för mig, för ovanlighetens skull. Jag åker förbi affären för att köpa mig en glass, och jag köpte två, jag köper en tidning också. Vilken ska jag köpa? Jag står framför hyllan, har svårt att välja, och när JAG får välja väljer jag något jag inte brukar välja.

Jag väljer en tidning om uterum, om växter och trädgård och fröer och krukor. Och jag tar bilen och kör ut med Landvettersjön. Det är vår i luften och björkarna som hänger ut över sjön har börjat slå ut. Jag hittar en liten plats där jag kan svänga in med bilen, där jag kan slå mig ner på en sten och blicka ut över sjön.

Och jag äter min glass, mina glassar, och jag läser om ekologiska frösorter, om spröd lila blomkål och saftig mangold. Och jag lär mig om strutbräken, om akleja och om praktmagnolia. Jag läser om boyswithplants och om kaxiga krukväxter. Jag lär mig om knallrosa färger i kulören Rangwali. Och det finns en stund. Min stund. Jag åker mot förskolan.”

Så vad är märkligt med den här texten? Ett och annat.

Ett: Jag har inte skrivit den. Ändå står jag för varje ord i texten, de är mina. När jag satte mig bakom ratten för att åka till förskolan plockade jag fram mobilen, öppnade Anteckningar och tryckte på mikrofon-symbolen för att spela in.

Det du läser här ovanför är det som kom ut, med några jättefå justeringar. Jag sa, eller skrev, så här, det bara rann ur mig.

Det är alltså talade ord som, utan min möda, har blivit till skrivna. Det är det märkliga med den här texten. Och möjligtvis, om vi nu ska snacka annat, att jag är en vuxen man som moffar i mig dubbla glassar.

***

Kanske kan det vara något att testa, nästa gång du ska skriva ett stycke copywriting, att snacka in dina ord, och sedan justera en smula. “Skriv det du vill säga”, brukar jag mantra (ja, det kan väl få vara ett verb också). Eller “säg det du vill skriva”. Det blir rätt rakt och ärligt. Och det blir sagt, och samtidigt skrivet.

Dessutom har Google ett API för att omvandla tal till text, som heter Speech-to-Text.

Läs också

Därför är conversational copywriting det självklara digitala språket

Så skriver du som du snackar (och får MÅNGA fler att vilja läsa dina texter)

Kan du någonsin glömma Lisa från Karlsborg och Henry, 94? [storytelling]