8 lärdomar om copywriting från boken Copywrong to copywriter
Jag sträcker ut mig på soffan på den nyrenoverade övervåningen, och läser (om) boken Copywrong to copywriter (av Tait Ischia, 2016). Det är en summarisk guide för den som vill skriva som en copywriter utan att vara en; den vänder sig till blivande copywriters, och framför allt ”till småföretagare och ensamvargar”, typ.
Här är 8 grejer som jag tar med mig från boken:
- Skriv ord som är tydliga och ärliga – och kom till saken. Det finns inga ”magic words that sell”.
- Bli expert på det område som är din kunds business, om du vill lyckas som copywriter.
- Börja alltid i strategin. Varför skriver jag det här – vad är syftet och målet? Vad vill jag uppnå? Sätt utifrån det mätbara mål. Syftet svarar på varför, medan målet handlar om vilket konkret resultat som du väntar dig.
- Tänk: ”Det jag skriver nu, är det action eller education?” Om action bör det vara kort, och övertygande (med målet att sälja). Om education bör det vara mer subtilt och gå på djupet (med målet att förklara). Du ska svara på de frågor som finns hos din läsare, och ta bort alla hinder för att köpa.
- Om folk som läser inte förstår dig, då har du inte förstått de som du skriver till. Touché. 👌
- Tänk utanför målgrupper som ”kvinnor 25-35 år”. Vem är likadan när hon är 25 som 35? 🤷🏼♀️ Föreställ dig EN person istället.
- Fråga dig: ”Får det jag skriver ’people to take action’?” Då är det copywriting på riktigt.
- Börja dina meningar med uppmaningen! (Det kallas också för imperativ, och jag inser att ALLA punkter i den här listan börjar med just ett imperativ).
Att boken bara är på 84 sidor, med stor text, är både dess styrka och dess svaghet. Tait Ischia lyckas få med mycket, men när boken är slut känns det snopet. Jag saknar konkreta exempel, utvecklade tankar och andras perspektiv. Jag vill ha mer, helt enkelt.
👉 Om du vill kan du köpa boken för cirka 200 svenska kronor på www.copygui.de
***
Läs också
🔥 Svårt att hitta rätt röst och ton? 3 sätt att få med kunden på tåget