Vad är målet med copywriting? Jo, att …

Målet med copywriting är …
… att få den som läser att GÖRA något som ett direkt resultat av det du skrivit.

Det kan handla om att få din läsare att köpa en produkt eller tjänst. Copywriting är ju som bekant att sälja med ord.

Men det handlar inte alltid om att få läsaren att plocka fram kortet. 💸

Häromveckan ledde jag 100 kommunikatörer, redaktörer och copywriters in i reklamskrivandets värld.

Jag frågade dem: vad vill du att din läsare gör efter att ha läst din text?

Svaren blev många:

  • boka en produktdemo
  • anmäla sig till en frukostföreläsning
  • sjukanmäla sig på rätt sätt
  • ta ett fertilitetstest för män
  • bli medlem i fackförbundet
  • signa upp på ett nyhetsbrev
  • boka en lekplatsbesiktning
  • klimatdeklarera
  • boka dop för sitt barn
  • söka ett jobb
  • vaccinera sig
  • besöka ett naturreservat
  • sortera sitt avfall
  • ansöka om pengar

Du ser … med copywriting kan du få din läsare att göra alla de där sakerna (fast kanske inte på samma gång).

Du kan påverka din läsare att göra något som i sig är gratis, som att gå och rösta. Eller att börja med något, som är gratis, som att promenera. Eller att sluta med något, som att röka. Eller att uttrycka sin åsikt, genom att skriva på en protestlista eller mejla ett par välriktade rader till hon som är socialminister.

Så ha i framhuvudet när du skriver:

“Vad vill jag att min läsare ska GÖRA efter att ha läst?”

Se till att skriva din uppmaning så tydligt det bara går.

Det kallas ju för en “call to action”. Till exempel (och inled med verbet):

👉  Boka din vaccinationstid på 1177.se
👉  Skicka in din ansökan till Arvsfonden senast den 30 oktober
👉  Ladda ner appen “Sortera rätt” via App Store eller Google Play
👉  Följ noga dessa 7 steg för att klimatdeklarera för en byggnad
👉  Fyll i din e-postadress för att börja få nyhetsbrevet (som ger dig 10 procent rabatt på ditt första köp)

***

Uppskattar du det här skrivrådet?

Då gör du klokt att signa upp på nyhetsbrevet om copywriting (över 4 000 kloka får det redan). Det är gratis dessutom.

Jag vill signa upp på nyhetsbrevet om copywriting

xx