Copytipset: Variera meningarnas längd
Copytipset med Mattias Åkerberg (han som skrivit Copyboken 🙋♂️) är redan ett uppskattat inslag på Linkedin. Här handlar det om att skriva varierat, om att variera meningarnas längd i din nästa text. Häng med:
Många, långa meningar dödar din text. 😢
Eller för att säga det längre: om du skriver en text med många ord, och många substantiv dessutom, då riskerar du att tappa din läsare eftersom hon eller han har MYCKET annat vettigt att göra istället för att läsa klart din jättelånga mening (det är ett UNDER att du fortfarande läser det här). 🙏🏻
👉 Därför: inled din nästa text med en kort mening, och variera sedan dina meningar. En del blir mellanlånga, andra kortkorta, och en del blir ordentligt långa.
Gör:
🔥 Vi-meningar till du-meningar (“Vi är trovärdiga” blir “Du kan lita på oss”)
🔥 Substantiv till verb (ansökan blir ansöka)
🔥 Långa meningar till något kortare (Ta en titt på din senaste text, och se hur du kan korta den första meningen. Eller kortare: Korta första meningen i din senaste text.)
Den amerikanske författaren Gary Provost tänkte mycket på detta med att variera meningarnas längd. I boken 100 ways to improve your writing visar han varför, och jag har tagit mig friheten att göra en tolkning till svenska:
”Denna mening har fem ord. Här är fem ord till. Fem-ords-meningar är bra. Men flera på rad … monotont. Hör du vad som händer? Texten har börjat låta trist. Den låter som en drönare. Som ett hack i skivan. Örat vill ha lite variation.
Lyssna igen. Nu varierar jag meningarnas längd, och jag skapar musik. Musik. Texten sjunger. Den har en skön rytm, en glad melodi, en harmoni. Jag skriver korta meningar. Och jag skriver meningar som är något längre. Och ibland, när jag vet att min läsare är inne i texten, då ger jag henne en ordentligt lång mening, en mening som brinner av energi, som bygger upp ett crescendo – hör trumman virvla, hör cymbalerna slå – en mening som säger: lyssna noga, för det här är viktigt.
Så skriv med en mix av korta, något längre och ordentligt långa meningar. Skapa ljuva ljud i din läsares öron. Skriv inte bara ord. Skriv musik.”
Du gör också klokt i att byta ut långa ord mot kortare. Ibland är det enkelt: allt du behöver göra är att kapa av förnäma ord som ”målsättning”, ”problematik” och ”utvecklingsprocess”. Skriv istället ”mål”. Skriv ”problem”. Skriv ”utveckling”. Skriv det som faller sig naturligt för din läsare. Då blir texten lättare att läsa och ta till sig.
Börja med att lyssna på hur folk snackar. Säger någon någonsin ”lösningsorienterad”, ”underlättande av möjligheter” eller ”samverkansprojekt”? Nej. Och det är lätt att förstå varför: de där orden är krångliga. Alla gillar enkelt.
Skriv istället att ”vi gillar att lösa problem”, att ”vi gör det möjligt för våra kunder att få sin business att växa” och att ”vi nu är igång med ett projekt där experter jobbar ihop”. Skriv det du vill få sagt.
Välj ord som folk förstår och som låter trevliga. Skriv ”ska” istället för ”skall”. Skriv ”få” istället för ”erhålla”. Skriv ”använda” istället för ”nyttja”. ”Samtliga” kan bli ”alla” och ”medför” kan bli ”gör”.
Och du … skriv ut förkortningar. Det låter kanske konstigt, men förkortningar gör att din läsare måste tolka de där bokstavsklumparna (och därför måste läsa långsamt). Så skriv ut alla förkortningar. Som till exempel ”till exempel” istället för ”t ex”. Eller ”med andra ord” istället för ”mao”. Skriv ”klockan” och inte ”kl”, och skriv ”kronor” och inte ”kr”. Det gör att din text går fortare att läsa.
Och undvik fasta uttryck som går att missförstå. Om det står ”ersättning utgår”, betyder det att du får betalt, eller att du inte får betalt? Den är knivig för många. Om du istället skriver: ”Du får betalt” (vilket ”ersättning utgår” betyder) går det inte att missförstå.
Lätta upp för att snabba på! Och variera mera.