Petter Stordalen: “Sälj de jordgubbar du har”

Jag var på Skaraborg Sessions i Skövde för att lyssna på Petter Stordalen – en man som vet ett och annat om att förvandla motgångar till framgångar. Men vad som verkligen fastnade hos mig under hans föreläsning var inte historier om stora hotellaffärer eller lyxiga investeringar. Det var en berättelse om jordgubbar. Om att sälja de jordgubbar du har, även när förutsättningarna inte är perfekta. Och om att aldrig låta någon säga att något är omöjligt.

Lärdomarna från torget i Porsgrunn

Petter delade med sig av en berättelse från sin barndom i Porsgrunn, där han som 12-åring sålde jordgubbar på torget. Konkurrensen var hård – de andra försäljarna hade större bodar, parasoller och en till synes oändlig mängd varor att sälja. Men vad hade Petter? Ett litet bord och en låda med jordgubbar.

Som en 12-åring kunde det vara lätt att bli avskräckt, och visst fanns stunder av frustration. Men det var då hans pappa kom med de ord som skulle forma Petters syn på både affärer och livet: “Sälj de jordgubbar du har, för det är de enda du kan sälja.”

Tro på att det omöjliga är möjligt

Det här var inte bara ett råd om hur man klarar sig på torget, utan en lektion om att alltid fokusera på det du har framför dig, oavsett vilka resurser du saknar. Petter berättade att han ofta återkommit till dessa ord under sin karriär, särskilt i tider av motgång. Det är lätt att stirra sig blind på allt man inte har – kapital, tid, nätverk – men det är vad du gör med det du faktiskt har som avgör din framgång.

Petter har aldrig varit den som tror på att något är omöjligt. När folk sa att det var galenskap att han skulle bygga ett hotellimperium, lyssnade han inte. När konkurrenterna hade alla fördelar och han bara hade sitt lilla bord och sina jordgubbar, fokuserade han ändå på att sälja bäst.

5 nycklar från Petter Stordalens filosofi

Under föreläsningen lyfte Petter fram några grundprinciper som har hjälpt honom genom åren – både på torget och i hotellbranschen:

  • Sälj det du har: Det finns alltid något du kan göra med de resurser du har tillgängliga. Vänta inte på perfekta omständigheter.
  • Ignorera de som säger att det är omöjligt: Om folk säger att du inte kan göra något, är det ofta för att de själva inte vågar.
  • Tävla med hjärtat: Oavsett om det är jordgubbar eller hotellrum du säljer, tävla med passion och energi.
  • Fokusera på kunden: På torget handlade det inte bara om jordgubbarna, det handlade om att skapa relationer med kunderna.
  • Var redo att kämpa: Ingenting kommer lätt. Du måste vara villig att jobba hårdare än alla andra för att lyckas.

Låt ingen sätta gränser för dig

Petter Stordalens filosofi, som började med ett enkelt råd om att sälja jordgubbar, har tagit honom från ett torg i Porsgrunn till att bli en av de mest framgångsrika affärsmännen i Norden. Och det är en filosofi vi alla kan ta till oss, oavsett om vi driver ett företag, är frilansare eller bara försöker navigera livets utmaningar.

Det handlar om att se möjligheterna i det du har, och att aldrig låta någon annan sätta gränser för vad du kan uppnå. Som Petter sa under sin föreläsning: “Det omöjliga är bara omöjligt tills någon gör det.”

Min största take-away

Efter att ha hört Petters berättelse om jordgubbarna inser jag att de största lärdomarna ofta kommer från de enklaste platserna. Det är lätt att bli avskräckt av vad vi inte har, men det är genom att maximera det vi faktiskt har som vi kan skapa vår egen framgång. Petters ord ekar fortfarande i mig: “Sälj de jordgubbar du har, för det är de enda du kan sälja.” Och den lärdomen, den är tidlös.