“Min egen chef nu” Anna Qvennerstedt om frilanslivet efter Forsman & Bodenfors
Anna Qvennerstedt, en av Sveriges mest framstående copywriters och kreativa ledare, har gjort det många drömmer om men få vågar – hon har lämnat en framgångsrik karriär på Forsman & Bodenfors för att bli frilansare. I en öppenhjärtig intervju i Copypodden diskuterar Anna sitt beslut, de utmaningar hon ställts inför och vad som driver henne framåt. Här är några av de mest insiktsfulla och inspirerande delarna av samtalet med Mattias Åkerberg.
Från trygghet till frihet
Efter nästan 20 år på Forsman & Bodenfors, där hon arbetade som kreativ ledare, delägare och copywriter, tog Anna beslutet att lämna sin fasta anställning. Hon beskriver beslutet som både svårt och nödvändigt.
“Jag hade svårt att hitta mig själv i den rollen som jag hade på Forsman,” säger Anna. “Att plötsligt vara sin egen chef är superhärligt, som en lättnad i kroppen.”
För Anna innebar steget att bli frilansare en möjlighet att återgå till att arbeta direkt med uppdragsgivare och att vara mer involverad i projekten. Hon längtade efter att kliva ur en del av de tunga ansvarsområden hon hade som chef och ledare och återfå den direkta kontakten med kunder och kreativa processer.
Utmaningarna med ledarskap
Anna beskriver också de svårigheter hon upplevde som chef och ledare, särskilt i en global roll som hon inte aktivt strävat efter.
“Jag har aldrig haft en plan om att ha en global ledarroll på reklambyrå,” förklarar hon. “Ledarskap är väldigt svårt, och jag vet ganska väl vad som är mina styrkor och svagheter.”
Trots att hon fann tillfredsställelse i att stötta andra och skapa en bra arbetsmiljö, kände Anna att hon inte gjorde riktig nytta i en högre ledarroll.
En ny början som frilansare
Som frilansare har Anna nu större frihet att välja sina projekt och kunder. Ett av de första stora projekten hon tog sig an var att hjälpa H&M med deras nya varumärkesplattform. Detta samarbete har gett henne möjlighet att arbeta på ett mer holistiskt sätt och verkligen bidra till företagets framgång.
“Jag är peppad på att som egen och erfaren ta mitt kreativa tänkande högre upp i organisationer och se vad som händer då,” säger Anna.
Hon hoppas kunna ha ett inflytande högre upp i företagens organisationer och applicera sitt kreativa tänkande på frågor som är av strategisk betydelse. Anna tror att det finns ett glapp mellan de kreativa byråerna och företagens högsta ledning som hon kan hjälpa till att överbrygga.
Utmaningarna med att ta betalt
En av de största utmaningarna som frilansare är att ta betalt för sitt arbete. Anna beskriver sig själv som “Bambi på hal is” när det gäller att uppskatta tidsåtgång och värde på sina tjänster.
“Mitt ex sa när han hörde att jag skulle bli frilans att jag kommer ha väldigt svårt att ta betalt. Och han har väl kanske en poäng i det,” säger hon med ett skratt.
Trots osäkerheten har Anna hittills lyckats navigera dessa vatten genom att sätta ett högt timarvode och gissa sig fram till rätt pris för sina tjänster. Hon får också stöd och råd från tidigare kollegor som nu också frilansar, och tillsammans delar de erfarenheter och insikter.
Kreativitetens pina och eufori
Trots att hon tycker att hantverket är jobbigt och förknippat med prestationsångest, finner Anna stor tillfredsställelse i det kreativa arbetet.
“Trots att det är en pina undervägs, så är det värt det för att man blir så jäkla tillfredsställd när det blir bra sen,” säger hon.
För Anna handlar det om att jaga den ultimata euforiska känslan som kommer när en kreativ idé blir verklighet och lyckas. Det är den känslan som driver henne att fortsätta, trots att processen ofta är fylld av självtvivel och kamp.
Fortfarande samma Forsman & Bodenfors
Under samtalet reflekterar Anna över sin tid på Forsman & Bodenfors, beskriver hur byrån har förändrats och utvecklats över tiden. Hon beskriver det som Sveriges bästa reklambyrå när hon började där, och betonar att kärnan i byrån – strävan efter världsklass och en prestigelös arbetsmiljö – fortfarande lever kvar.
“Det är fortfarande samma ambition och samma hårda arbete. Det är fascinerande men det är väldigt mycket som fortfarande håller i den miljön,” säger Anna.
Hon erkänner att det har varit en utmaning att försvara Forsman & Bodenfors under åren, både internt och externt, men hon ser också de förändringar som har skett som nödvändiga och viktiga för byråns utveckling.
Framtiden och nya möjligheter
Som frilansare ser Anna fram emot att fortsätta utforska nya möjligheter och utmaningar. Hon är intresserad av att se vad som händer om man applicerar kreativt tänkande på högre nivåer inom företag och hoppas kunna bidra med sin erfarenhet och insikter på ett mer strategiskt plan.
“Jag tror att det är först om man kan frigöra sig från kampanjbriefen och tänka på det mycket mer holistiskt som det finns chans att verkligen göra nytta,” säger hon.