AI 2024: 3 av 10 svenskarna använder ChatGPT – men många är skeptiska

Svenskarna fortsätter att använda AI-verktyg som ChatGPT i större utsträckning, men trots att fler upptäcker nyttan med dessa verktyg, finns det fortfarande en utbredd skepticism – särskilt bland äldre. I årets upplaga av Svenskarna och internet, som släpptes idag (30 september 2024), framgår att en tredjedel av svenskarna har använt ett AI-verktyg under det senaste året, och fler än någonsin känner nu till ChatGPT (nästan 7 av 10).

ChatGPT: Fler känner till det, få använder det (3 av 10)

År 2024 säger sig 67% av svenskarna känna till ChatGPT, en ökning från 63% året innan. Användningen har också ökat något – 29% har testat verktyget i år jämfört med 25% 2023. ChatGPT fortsätter vara det mest populära AI-verktyget i Sverige, medan andra verktyg som Snapchats My AI och DALL-E fortfarande ligger långt efter med 7% respektive 4% som har testat dem.

AI i arbete och privatliv: förskjutning sedan 2023

En tydlig förändring mellan 2023 och 2024 är hur AI används. År 2023 använde 70% AI-verktyg främst för privat bruk, men den siffran har nu sjunkit till 54%. Samtidigt har användningen av AI på jobbet ökat betydligt. Förra året använde drygt 2 av 10 AI i arbetslivet, medan det i år är över 3 av 10. Även i studier ser vi en fördubbling – från 8% som använde AI för studier 2023 till 15% i år.

Den här förändringen visar hur AI-verktyg, som förut mest användes för fritid och underhållning, nu blir en allt viktigare del av arbetsflöden och studiemetoder. Många använder AI för att skriva mejl, sammanfatta rapporter eller skapa programkod, vilket gör tekniken oumbärlig i allt fler yrken och utbildningar.

Vad vill vi använda AI till?

När svenskarna blickar framåt ser vi tydliga visioner för hur AI kan integreras i fler delar av livet. AI i självkörande kollektivtrafik intresserar 22% av svenskarna, medan 20% vill använda AI för nyhetsuppdateringar. Inom sjukvården kan 15% tänka sig att konsultera en AI-läkare vid enklare besvär, och 13% är öppna för att ta ekonomisk rådgivning från AI.

Samtidigt är det få som lockas av tanken på att ha en AI-kompis på sociala medier – bara 2% av alla svenskar och 5% av de unga vuxna (18–34 år) ser det som en intressant möjlighet.

Skepsis och osäkerhet lever kvar

Trots AI:s framsteg är många fortsatt skeptiska till tekniken. År 2023 trodde 30% av svenskarna att AI skulle ha en övervägande negativ påverkan på framtiden, och årets undersökning visar liknande siffror. Framför allt är det äldre personer som är skeptiska – nästan hälften av de över 65 år vill inte använda AI alls. Deras tveksamhet har knappt förändrats jämfört med förra året (alltså 2023).

Sammantaget visar årets rapport att AI fortsätter att etablera sig i både arbetsliv och studier, samtidigt som ChatGPT behåller sin plats som ledande verktyg. Men trots AI:s ökande närvaro är många fortfarande osäkra på vad tekniken betyder för framtiden.