Sluta lösa påhittade problem – dags att ta tag i de riktiga, feta, håriga
Det är samma sak varje gång. En snitsig kampanj löser ett “problem” som ingen visste att de hade – som att stoppljus skulle vara ett hinder för löprundan. Och varför? För att imponera på en jury där många själva skapar lösningar på just den här typen av påhittade problem. Rundgång, helt enkelt.
Och sen undrar reklambranschen varför uppdragsgivarna hellre söker andra vägar. Varför folk är inibänken trötta på reklam. Kanske är det inte så konstigt när reklam fokuserar på att imponera istället för att lösa verkliga problem. När kampanjen blir ett PR-trick snarare än något som faktiskt förbättrar kundens vardag, då genomskådar folk det direkt.
Riktiga, feta, håriga problem (och lösningar på sådana) – det är vad som bygger värde och förtroende. Problem som kräver att vi lyssnar, tänker och vågar stå för något mer än bara ett snyggt case i portfolion. Dags att sluta jaga ryggdunkar och börja skapa något som faktiskt betyder något.