Slipp tråkfällan: 5 sätt att göra ditt varumärke mindre ointressant

Många varumärken lägger stora pengar på reklam – men missar något grundläggande: att vara intressanta (och INTE TRÅKIGA).

Jag ska säga direkt att jag fick upp ögonen för Eatbigfish och deras rapport genom Billy Andersson. Han har jobbat som reklamnördig (på det bästa av sätt) reporter på Resumé, och har nu valt att fortsätta i egen regi. Till att börja med i egna nyhetsbrevet DISCO, som jag tycker att folk (mig inkluderad) gott kan betala en slant för att få.

Tillbaka till ämnet:

Det här att som varumärke vara ointressant är … inte ovanligt. Tvärtom. När Adam Morgan på engelska strategi-byrån eatbigfish analyserade över 80 000 annonser visade det sig att de flesta inte väcker någon känsla alls. De bara … passerar. De är varken bra eller dåliga. Bara tråkiga. 🥱

Tillsammans med reklamforskaren Peter Field ställde Adam Morgan frågan:

Vad kostar det att vara tråkig? 🤷‍♂️

Svaret: mer än du tror. Tråkig reklam kräver större budget för att nå samma effekt som reklam som faktiskt engagerar.

Så hur gör man för att inte vara tråkig? Eatbigfish har tagit fram en enkel modell som hjälper dig att vässa strategin. Den kallas Anti-Dull Dial, och innehåller fem frågor du och ditt team kan ställa:

1. Var lägger vi ribban?
Tänk större. Vill ditt varumärke egentligen bli intressanta – eller nöjer du dig med att “se ut som andra i samma bransch”? Det här är frågan om ambition. Vad vill ditt varumärke vara? Och den avgörande.

2. Vågar vi bryta mot förväntningarna?
Människor gillar inte bara det de känner igen – de gillar också att bli lite överraskade. Det måste inte vara galet. Men något som får ögonbrynen att höjas.

3. Finns det känsla, berättelse eller drama i det vi gör?
Torrt = tråkigt. Människor minns inte fakta – de minns berättelser, känslor, stämningar. Våga addera ett lager till.

4. Har vi en tydlig karaktär?
Det räcker inte att vara “snyggt formgivna” eller “genomtänkta”. Vad är det som gör att man hör eller ser direkt att det där är vi?

5. Möter vi folk där de bryr sig?
Pratar ditt varumärke som människor pratar? På platser där de faktiskt lyssnar? Och med ett innehåll som rör något som spelar roll?

Vad det betyder i praktiken

I guiden får du möta varumärken som lyckats:


Touchland gör handdesinfektion som känns som en lyxprodukt.
Clorox påstår att städa är roligare än massage.
Scrub Daddy är en disksvamp med ett leende – som säljer i miljontals.
Dude Wipes gör våtservetter för män – och skäms inte för det.
OMO säger att “Smuts är bra” – för att barn ska våga utforska världen.

Det handlar inte om att skrika högre. Utan om att tänka efter: vad gör att någon faktiskt vill lyssna?

Vill du ha guiden själv? Ladda ner den här:
👉 Anti Dull – The Challenger Guide to Battling Banality (pdf)

Och om du vill ha hjälp att ställa frågorna (och hitta svaren) för ditt varumärke – du vet var du hittar mig.