Bloggen

Bråttom, bråttom! Addera ”skynda-köp-annars …” i din nästa copy-text

Copywriting är orden som får saker att hända, som leder till konverteringar. Annars är det bara ord. För att få läsare att bli köpare använder duktiga copywriters det här knepet, eftersom det funkar. Knepet kan vi kalla för ”skynda-köp-annars …”. SKA! På engelska pratar man om ”urgency”, ett ord som betyder både bråttom och viktigt. […]

Vad är målet med copywriting? Jo, att …

Målet med copywriting är … … att få den som läser att GÖRA något som ett direkt resultat av det du skrivit. Det kan handla om att få din läsare att köpa en produkt eller tjänst. Copywriting är ju som bekant att sälja med ord. Men det handlar inte alltid om att få läsaren att […]

John McIntyre intervjuar 16 av världens bästa copywriters. Hans 8 viktigaste lärdomar:

Lär av de bästa. Det gör John McIntyre. I intervjuserien “What’s Working Now In Copywriting?” ( 👈  länk) möter John bland andra Drayton Bird, Joanna Wiebe, Kevin Halbert, Ben Settle och Chris Orzechowski. På 22 minuter sammanfattar han de 8 viktigaste spaningarna (som du får läsa här). John McIntyre är frilanscopywriter i Australien, kallas för […]

🚀 HUR BYGGER DU DITT TEAM? 💥

I över 10 år nu har Please copy me varit mitt ”company of one”. Men det är inte hela sanningen. Jag behöver (många) andra för att lyckas. Och jag ser till att ta råd och hjälp. Jag anlitar fantastiska människor som lyfter mig genom att ta hand om att: ✔ Fakturera och bokföra rubbet (min […]

2020 för Please copy me i ord och minnen

När vi snart stänger lådan om 2020 är det lätt att sätta etiketten Skitår därpå. Men för mig och min familj (med Evelina, Elis och Ilse) har det på många sätt också varit ett mycket bra år. Om jag ser till våra företag – mitt Please copy me och vårt Rulla vagn – har 2020 […]

Lär av Handley, Simmonds och Moore på Copywriting Conference i mars 2021

Inte mycket alls är plussigt med den här corona-pandemin. Men … för oss som är inne i copywriting, UX-writing och content writing innebär den i alla fall att super-konferenser hundratals mil bort blir digitala. Som Copywriting Conference i mars 2021. Här är ett urval av höjdpunkterna. Själva konferensen är den 26 mars 2021, och allt […]

8 lärdomar om copywriting från boken Copywrong to copywriter

Jag sträcker ut mig på soffan på den nyrenoverade övervåningen, och läser (om) boken Copywrong to copywriter (av Tait Ischia, 2016). Det är en summarisk guide för den som vill skriva som en copywriter utan att vara en; den vänder sig till blivande copywriters, och framför allt ”till småföretagare och ensamvargar”, typ. Här är 8 grejer […]

Svårt att hitta rätt röst och ton? 3 sätt att få med kunden på tåget

Jag får ett mejl från J. Hon är copywriter, och kan massor om inbound marketing. Hon frågar (förkortat): Hur får du dina kunder att förstå hur en copy jobbar och att språket inte bör vara corporate bull? Vissa förstår och ser ett mer snackigt (men inte för snackigt) språkbruk som fräscht. Andra sätter sig på […]

Hur skriver du? 3 grejer om hur jag skriver copywriting

Jag har skrivit copywriting i 15 år nu. Det blir bara roligare. Här är 3 grejer som har slagit mig, om HUR jag skriver: ✏️  Jag har aldrig hela texten klar för mig från start. Jag tänker, tänker, tänker och så börjar jag. Medan jag skriver kommer idéer: “så här skulle jag kunna säga det”, […]

Så hittar du den perfekta kontorslokalen i Lidköping (på 24 timmar)

Vi har bott i nya huset på Kållandsö i rätt så precis en månad nu. Vi trivs utsökt. De första två veckorna innebar stekheta semesterdagar, medan rutinerna, skolan och jobbandet har kommit igång de senaste två. Vi letar kontorslokal, Evelina och jag, där vi kan sitta ihop och jobba om dagarna, både med Please copy […]

Färg fäster bättre än fakta

Grejen med den här texten? Att visa att färger fäster medan fakta falnar. Kulörer kommunicerar. “Klockan är 7 i lantköket med vita trägolv. Kaffet puttrar och ryker. Inne i vardagsrummet kollar barnen på Sommarlov under en knallgul filt. Jag sitter vid köksbordet med vitblårutig plastduk och läser intervjun med Tommy, den som kommer att hamna […]

Gör klassisk musik att du skriver bättre?

Jag har börjat lyssna på klassisk musik. I like it already, som fransosen aldrig skulle ha sagt. När jag plockar ut och in i diskmaskinen, städar av efter frukosten och bär tillbaka barnens täcken från soffan till sängen, då lyssnar jag på Beethoven och Mozart och Bach (inte alla samtidigt dock). Jag börjar med de […]

Skippa interna begrepp, för guds och allas skull!

Det pratas mycket om jargong. Det är, berättar Wikipedia, ”ett internt språkbruk som ofta är svårbegripligt för utomstående”. Den beskrivningen borde räcka för att förstå varför det är en oklok idé att slänga sig med ord och uttryck som kollegorna, men inte kunderna, förstår. Exempel på jargong och interna ord Jag ser det överallt, om […]

Tycker du om tråkiga texter?

Nä, för VEM tycker om tråkiga texter? Precis: ingen. Inte dina tilltänkta kunder. Inte dina kollegor. Inte du. Inte någon. Så när du skriver: var aldrig tråkig. Du FÅR inte vara tråkig (om du vill bli läst). ÄNDÅ är så många företag grå, trista och trööökiga som sjutton i sina texter. Är det här nytt, […]

Därför flyttar vi till Lidköping från Göteborg

Okej, det här blir ett spel på de mer personliga tangenterna, men om du är nyfiken: läs. Om 2 veckor exakt packar vi ut lådorna och drar. Efter att ha bott i Göteborg i 13 år har Evelina och jag (Mattias) valt att snart istället kalla Lidköping för hemma. De senaste (nästan) 6 åren har […]

Vad tycker 70 kommunikatörer om att lära sig skriva copywriting och content?

Svar direkt: de är mycket nöjda, och ger mig (Mattias Åkerberg 🙋‍♂️) betyget 5,3 av 6 möjliga i utvärderingen av heldagsutbildningen “Skriv bättre copy och content”. 97 procent uppger att de kommer att rekommendera kursen till andra. Superkul! Och framför allt är detta bevis på att du som går utbildningen till hösten 2020 gör ett […]

Om hur många dagar kommer #Copyboken?

Copyboken utkommer om 500 dagar, exakt faktiskt, idag. Då skriver vi den 28 oktober 2021. Och kanske undrar du: hur går arbetet? Jo, arbetet med Copyboken går mycket bra. Under försommaren har jag gjort 8 av de 10 längre intervjuerna för boken. Det har varit en ynnest. Jag kan också konstatera att: Det här är […]

”Det är själsligt dränerande att jobba i den här branschen”

Han ser sig som en kreativ ingenjör. Hans jobb: att ifrågasätta och skapa nytt. Ibland blir det reklam, just nu en synt. Och hjärtat hans sitter ”väldigt långt till vänster”. Möt rebell-regissören Jesper Kouthoofd. Den här texten är hämtad ur det analoga månadsbrevet Please copy me, utgiven 2014. Du började att jobba med reklam precis […]

”Jag ringde och sa att hans dator låg i en box på T-centralen”

Många känner inte till Eric Ericson. Och för de få som gör det är han något av en gåta. Själv kallar han sig förläggare. Så vad lockade honom till reklambranschen? Och varför valde han så snart att lämna den? Den här texten är hämtad ur det analoga månadsbrevet Please copy me, utgiven 2014. – Jag […]

Länkar om copywriting och skrivande (vecka 20/2020)

För 15 år sedan visste jag knappt vad en copywriter är och gör. Därifrån har jag plöjt ner timme efter timme efter timme i jorden, år efter år, för att bli verkligt skicklig på att skriva reklam. Jag är inte i mål; jag hoppas att (arbets)livet är långt. De senaste 5 åren har familjen och […]

Länkar om UX-writing och UX-design (vecka 19/2020)

”A UX writer’s work is never done.” 👉 “It’s not the way users are saying it, so we need to change it” Interview with Amy Johansson on UX Writing at IKEA (lång, matig och läsvärd intervju om att använda användarnas – ryser alltid lite när jag skriver ”användarnas” eftersom folk/kunder/människor är bättre – ord, testa ordvalen med […]

Vad är märkligt med den här texten?

Texten först, så snackar vi sen. “Och det uppstår en lucka i tiden mellan hjulskiftet och hämtningen på förskolan. Hämta tidigare? Nej, inte just idag. Just idag är det tid bara för mig, för ovanlighetens skull. Jag åker förbi affären för att köpa mig en glass, och jag köpte två, jag köper en tidning också. […]

Länkar om UX-writing och UX-design (vecka 17/2020)

UX-writing fortsätter att hetta till; just nu söker Klarna, Spotify och Prevas efter UX-writers att anställa i Stockholm och i Malmö. Superkul! I utbildningsprogrammet “UX-writing på svenska” går vi (= 12 dunderhungriga deltagare och jag som deras coach) in i vecka 3, och sätter tänderna i mikrocopy i många former. Ansökan till klassen hösten 2020, […]

Länkar om copywriting och skrivande (vecka 16/2020)

Jag jobbar max 35 timmar i veckan. Så har det varit ett tag, och så är det just nu. För 10-12 år sedan jobbade jag sällan mindre än 50-60 timmar. Eller … det var åtminstone så många timmar som jag hängde runt på stora reklambyrån där jag jobbade. Jag upplever utan tvekan att jag får […]

Sälj inte din madrass

Copywriting som inte får läsaren att köpa eller agera är … poesi och fina ord, på sin höjd. Med andra ord: copywriting ska sälja. Men hur? Genom att låta Nyttan, inte Egenskaperna, dansa längst fram på scenen. Tänk så här: Vad är det du köper när du köper en bil? Om du gissar: “en bil”, gissa igen. Du köper […]

Kan du någonsin glömma Lisa från Karlsborg och Henry, 94? [storytelling]

Du är på sightseeing-tur. Guiden snackar. Du tar in. Och du vet hur det är: alla årtal och siffror glömmer du fort, medan berättelserna grabbar tag i dig. Det kan ha gått år sedan du hörde dem, ändå minns du. Du minns hur Guy Fawkes tänkte spränga hela det brittiska parlamentshuset och alla däri i luften, men blev […]