Copyboken | Källor
Copyboken - källor
BÖRJA
7. Lyssna på Björn Engström i Copypodden7. Nyfiken på planning? Kolla i nätverket APG Sweden, som ger fakta, tips och exempel.9. Reklamfilmen Ballerina Stunt - se!
11. Epic Split!
23. Citatet om att reklammakare är världens sämsta människor är en kommentar till artikeln Torsgatans galna guldgossar ur Dagens Nyheter den 12 april 2010 (bakom betalvägg).
23. Anna Qvennerstedts citat om att folk inte är särskilt intresserade av reklam fanns att läsa i Dagens Industri 2007.
23. Sveriges Annonsörer gör återkommande undersökningar om folks inställning till reklam. 2020 visade undersökningen att 6 av 10 är negativt inställda till reklam. Kolla hela undersökningen här.
23. Nicke Bergström-citatet om icke-irriterande reklam uttalade han i en videosändning på insomnade Bambuser-kanalen Pers värld, som drevs av journalisten Per Torberger (2008).
26. Tim Gunn är oefterhärmlig. Kolla in den här Tim-ism-kavalkaden. #makeitwork
26. Hasse “Säljcoachen med röda hängslen” Olsson har skrivit boken Kunden har alltid fel. Däri berättar han pang-på hur kunskap utan handling är värdelös.
26. Lyssna på avsnitten (del 1 och del 2) där Christer Olsson gästar podden Under Femton. Del 1 finns här, och del 2 finns här.
27. Dan Lok är en verklig förebild och läromästare för mig. Du hittar massor av och honom på danlok.com
27. Inspirationen till att med din underskrift lova att göra kommer från Palau Pledge (tipstack till Niklas Laninge).
29. Daniel Pennac har listat läsarens tio rättigheter i boken Comme un roman.
29. Undersökningsföretag Yankelovich Partners kom redan 2006 fram till att en genomsnittlig amerikan exponeras för 5000 annonser varje dag. Det tar sajten Permission upp i artikeln (2020).
30. Om du vill läsa mer, och längre, om TL;DR kan du läsa What Does “TLDR” Mean, and How Do You Use It?
30. Det här att du aldrig får vara tråkig när du skriver, det var David Ogilvy tidigt inne på. Drayton Bird citerar honom gärna (och tipsar om boken Writing That Works): “You cannot bore people into buying”.
31. Vill du veta mer om hur vi läser online? Läs 11-minuters-texten How we read online (and 6 skills every web writer needs to master)
32. Curse of knowledge, ja. Det skriver The Decision Lab mer om här.
33. Är copywriting affärskritiskt? Japp. Det håller Ramit Sethi med om. Och på Growth Lab utvecklar han varför. Kolla dessutom in hans bok I Will Teach You To Be Rich.
34. På temat converse - convince - convert har Gather Content skrivit en klockren intro-artikel om conversion copywriting.
34. Du vill inte att din läsare ska fastna i obeslutsamhetens dal. I Harvard Business Review skriver Matthew Dixon och Ted McKenna artikeln Stop Losing Sales to Customer Indecision (2022). Läs den! (finns också pdf precis här).
35. Resumé skriver om Willys-kampanjen om att slänga mer kål på grillen. Reklambyrån heter Nord DDB.
35. Lars Falk och hans många böcker hittar du på den här sajten. Mejla honom för att köpa till exempel boken Lovtal.
37. Sajten Unstack hävdar att det finns nio sorters copywriting och listar dem alla här.
39. En copywriter är inte en content writer. Sajten Outlier Creative förklarar skillnaden.
41. Boktipset här är Marketing WTF Book av Sean Percival.
42. Yes till yoga! Kolla in Adriene Mishlers Youtube-kanal Yoga with Adriene.
42. På Medium skriver Anthony Ross varför 10 minuter är precis lagom att läsa varje dag.
42. Copyrapporten hittar du alltid på https://pleasecopyme.se/copyrapporten/
43. Du hittar alla utbildningar som gör dig till copywriter här på Please copy me.
44. Citatet från Evelina Rönnung kommer från Resumé-artikeln “”Jag vägrar ställa upp på att man måste gå Berghs för att få reklamjobb”
44. Olle Nordells ord om fördelen med att gå på Berghs dök först upp på Please copy me (2009), och kom senare med i Sälj det med ord (2011).
46. Anna Qvennerstedt-citatet är hämtat ur boken Sälj det med ord (2011).
47. Att copywriting är en high-income skill (och varför) förklarar Dan Lok i videon “What Were My First 3 High Income Skills?”.
47 Igen: Copyrapporten hittar du alltid på https://pleasecopyme.se/copyrapporten/
48 Ulla-Lisa Thordén är väl värd att kolla upp och följa. Du hittar hennes böcker på thorden.se
51. Joanna Wiebe är sååå värd att lära sig av. Bland mycket annat har Mailchimp intervjuat henne i artikeln “Why Copy Matters (Like, A Lot)”.
52. Bästsäljaren av Erik Ullsten finns på Bokus.
55. Föreläsningen med Steve Harrison på Copywriting Conference (2021) finns att se på Vimeo. Se! 58. Komm sammanfattar Effektprinciperna på sin webbplats, och där hittar du också en film där principerna presenteras av Niklas Bondesson. 58. Du hittar mer om branschstandarden Effektsystemet hos Sveriges Annonsörer.
59. Annonsen för Läkare utan Gränser vann Månadens Kampanj i Resumé under 2020. Där hittar du artikeln med rubriken "Innovativ copy stal juryns hjärta".
59. Om Maria Zivs ointresse för guldägg går det att läsa i Resumés magasin 10/2021.
63. Om du vill, vilket du säkert vill, gräva djupare i det här med att Lady Gaga hittat inspiration hos Abba, Ace of Base och Madonna, då kan du läsa mer om det på Live About.
64. Ja, ta till dig de viktigaste grejerna ur Julia Camerons bok “The Artist’s Way”: free writing, morning pages och reading deprivation. Kolla in hennes sajt, helt enkelt.
65. Om Ray Bradbury finns det en matig och imponerande webbplats att vandra runt i.
67. Alan Jacques snackar om copyworking i videon “How To Become A Better Copywriter” (efter typ 5.40)
68. Du hittar hela annonsen för Alkoholkommittén på Please copy me.
72. Att anteckna för hand gör att du kommer ihåg bättre, och det sparar tid och kraft. Det visar den här undersökningen från University of Tokyo. Kolla också den här amerikanska studien (Mueller & Oppenheimer 2014).
73. Steve Jobs-citatet är sagt till Walter Isaacson, och finns med i boken Steve Jobs (2011).
SKRIVA
273. Lyssna när Mattias Jersild snackar om tjuvstarter i Copypodden.
275. På temat pomodoro har jag skrivit texten Så får du tid att verkligen skriva – djupjobb vs ytjobb.
275. Bonus-bok! Läs Unsubscribe av Jocelyn K. Glei. Eller/och se hennes TED Talk på temat Stop Wasting Your Time with Fake Productivity.
276. Larry Kim lyfter upp Earl Miller (MIT) och hur han förkastar multitasking i Medium-artikeln "Multitasking is Killing Your Brain". Kolla också Millers presentation från föreläsningen “Multitasking: Why Your Brain Can't Do It and What You Should Do About It”, 11 april 2017.
278. Ännu mer på temat Ingvar Kamprads 10-minuters-boxar finns hos Primal Potential.
279. Jag vet inte vem som först av alla myntade uttrycket “GEMO”. Jag lärde mig det från Madeleine Lindahl, som är VP of Marketing and Communications på Keystone Education Group. Kolla in hennes Linkedin-inlägg där hon tar upp det klockrena uttrycket.
279. Snacket mellan Julia Cameron och Joel Fotinos finns att hitta på Youtube. Det där om Nigel och Rolf börjar runt 38.40.
282. Om du vill dyka djupare i den kreativa revolutionen och kampanjerna för Volkswagen: sök på antikvariat efter boken The Creative Revolution av Claes Bergquist.
294. Vill du se den där annonsen/utomhusreklamen för Telia? Här finns en bild.
295. Att Per-Henry Richter verkligen sagt det där om att alltid se läsaren i ögonen, det kan Christer Wiklander intyga (dessutom var detta hans favoritcitat ur boken Reklambibeln.
FIXA
345. Du hittar LIX-räknaren på lix.se. Kolla också in Grammarly och Hemingway App.
349. På temat “hur du ger vettig feedback till din copywriter” har Giada Nizzoli på Crafty Copy skrivit artikeln How to Give Helpful Copywriting Feedback (with Examples).
350. Intervjun med Filip Nilsson är från 2007. Du hittar den fortfarande här på Please copy me.
352. Jakob Nielsen kan EN MASSA om hur folk läser och beter sig online, och han har under året generöst deltat med sig av sina studier. Som i Applying Writing Guidelines to Web Pages och i How Users Read on the Web.
361. Här finns den fina farväl-hälsningen från Björn Natthiko Lindeblad.
361. MIT-studien om att peaka sent är gjord 2015, och finns sammanfattad i artikeln It’s Not All Downhill after 20.
362. Svante Nybyggars inspirerar med sin coolhet. Läs mer om honom här.
362. Söndagsintervjun med Carl Johan De Geer är borde-lyssning, mycket eftersom karln är så rättfram, och Martin Wicklin är en sådan skicklig intervjuare.