Provläs

[image_block image="138" header_color="#ffffff" linkheader_color="#24c1ff" link="4" height="394" width="1/1" el_position="first"] [color_block header="Provläs månadsbrevet" image="15" color="#24c1ff" height="394" width="1/1" el_position="last"] Här finns en chans att läsa det analoga månadsbrevet digitalt. Men låt det inte bli en vana. [/color_block] Please copy me är ett analogt månadsbrev, och är därför omöjligt att hitta på webben. Men för dig som är nyfiken gör vi ett litet undantag. Här är hela intervjun med Tove Eriksen Hillblom ur #1/2012.

"Om du ler när du skriver, då vet du att det är bra"

Egentligen var hon inne på att bli arkitekt, men fick upp ögonen för reklambranschen och började på Berghs. Idag är Tove Eriksen Hillblom en nyfiken, leende och (ibland) skitstressad kreatör på DDB Stockholm. Nyligen blev hon – tillsammans med Olle Langseth – belönad med Guldskrift, det finaste priset en svensk copywriter kan vinna. Skriva, det har Tove alltid gjort. Men att fullt ut kunna leva på skrivandet, det verkade svårt. – Att jobba med reklam fanns inte på min radar när jag var typ 19, jag visste knappt att man kunde jobba med det. Men när jag lärde känna några i reklambranschen öppnade sig en stor och spännande värld för mig. Hon började på Berghs kvällskurs i reklam, och bestämde sig därefter – hösten 2006 – för att gå vidare till den tvååriga heltidsutbildningen för blivande art directors och copywriters. – Berghs innebar verkligen ett stort aha! för mig. Jag fattade hur sjukt kul det är att komma på idéer och se saker på nya sätt. ”Är det så här reklam kan vara?”, tänkte jag. Det gick upp för mig att reklam i grunden handlar om att lösa problem. Nu har hon hunnit jobba fyra år i branschen: första året på King (där hon arbetade med ICA, Åhléns och Max), följt av tre år på DDB Stockholm. Och aldrig någonsin har hon ångrat sitt yrkesval. – Jodå, det har jag visst. I korta stunder kan jag undra vad f*n jag håller på med det här för. När jag är skitstressad, får ångest över att inte ha kommit på någon bra idé eller sitter i ett evighetsmöte, där folk i timmar diskuterar innebörden av ett ord, då undrar jag verkligen varför jag valde att bli copywriter. Men det brukar gå över rätt fort. – De lyckligaste ögonblicken i det här jobbet är när man har lyckats sälja in en idé man verkligen tror på till en uppdragsgivare. Det är en sådan enorm kick, typ NU KÖR VI! Eller när man får tid och ro att skriva en text, och man hittar det där flytet i skrivandet. När man själv får den känslan i kroppen som man vill förmedla till den som läser. Om man skriver något som ska vara kul, till exempel, så är det ett bra tecken om man själv sitter och småler när man skriver. Det är en nyckel, tror jag. Tove pratar entusiastiskt om skrivarsamarbetet med Olle Langseth, som resulterade i en serie annonser för McDonald’s och deras ”studielånsmeny”, som sjunker i pris i takt med att studentens plånbok magrar. – Vi hade j*kligt kul när vi skrev, minns jag. Först pratade vi igenom uppdraget och kom på en massa metaforer för att förmedla rikedom och snålhet. Sedan skrev vi två annonser var, läste varandras texter, putsade på detaljerna – och gav varandra feedback. Det där är en grej jag har lärt mig att bli bättre på, att våga visa upp mina texter för andra och då kunna ta kritik. I början var det jobbigt, jag tog det personligt, men numera ser jag till att hitta människor som jag har en bra lina med – och fråga dem vad som kan bli bättre i mina texter. Det krävs någon slags kombination av ödmjukhet och självförtroende, antar jag. – Och för att bli en duktig copywriter är det mycket värt att vara envis, att alltid vilja göra allting lite bättre. Det hjälper också till om du är nyfiken som person. Ibland behöver du ju kunna ta något som på ytan kanske inte ser jättespännande ut och hitta vad som är intressant att berätta om det. Sedan får du inte skygga för att ibland jobba kvällar, helger och nätter. Men hårt arbete ger resultat.

Vill du prenumerera?

Fyll i formuläret och tryck på Skicka. Det tar en minut, och du betalar senare mot faktura.

Tove Eriksen Hillblom

Ålder: 27 Bor: Stockholm Jobbar: Copywriter på DDB Stockholm Uppdragsgivare: Falcon, Kungliga Operan, Telia och Electrolux Utbildning: Berghs School of Communication 2006–2008