Nudging för writers – öppen digital föreläsning

Niklas Laninge leder föreläsning med korta övningar och frågestund den 5 mars 2021.

Är du writer och vill “knuffa” dina läsare i rätt riktning? Då behöver du lära dig mer om nudging. I den här förmiddagsföreläsningen på 3 timmar lär Niklas Laninge ut hur du med ord får folk att göra rätt, och ändra sitt beteende.


FÖRELÄSNINGEN ÄR FULLBOKAD – anmälan är stängd ☹️


Nudging handlar om att ändra beteenden, att få folk att göra rätt, och något de inte redan gör. Det kan handla om att bli organdonator, pricka rätt i pissoaren, spara till en framtida dröm, välja ekologiska bananer eller att klimatklokt ta tåget. Så hur kan vi copywriters, UX-writers och content writers använda nudging när vi väljer ord och skriver texter?

Nudging för writers föreläsning Niklas Laninge Please copy me

Niklas Laninge tar upp begrepp som intermittent förstärkning, systematiska tankefel och Antecedent-Behavior-Consequence. Han visar exempel från Facebook, Dreams, Hedvig, Nike, GeBlod, Slack och Avanza, och name-droppar Richard Thaler, Daniel Kahneman, Amos Tversky, Dan Ariely och B.F. Skinner.

Efter föreläsningen har du koll på:

  • Varför lösningen inte är att ge folk mer kunskap
  • Hur kundfeedback kan påverka dina ordval
  • Vad sjutton förlust-aversion betyder (och varför det är viktigt att förstå)
  • Hur du i text kan minska friktionen och öka motivationen
  • Vad EAST är, och hur det kan göra dig vassare på nudging

Föreläsningen sker “live” i Zoom, och du har alla chanser att ställa frågor och gör inspel. Efteråt fortsätter diskussionerna i en gemensam Slack-kanal. Max 15 deltagare.

En föreläsning för copywriters, content writers och UX-writers

Den här föreläsningen ihop med Niklas Laninge är helrätt för dig som är copywriter, UX-writer eller content writer/innehållsskapare. Föreläsningen ingår i serien ”Föreläsningar för writers”, som Please copy me / Mattias Åkerberg presenterar och arrangerar.

Digital föreläsning om nudging for writers Niklas Laninge Please copy meFöreläsare: Niklas Laninge, psykolog och författare, PCM Sweden

Niklas Laninge är “Mr Nudging” i Norden. Ihop med Arvid Janson har han skrivit 3 böcker på temat nudging och beteendedesign: Beslutsfällan, Digitala beteenden och Beteendedesign. Niklas är psykolog, föreläsare och entreprenör; han har talat på Webbdagarna, och är mannen bakom mejlkurs-webbplatsen Daily bits of.

Idag är han Director behavioral insights på PBM Sweden. Niklas ger varje vecka ut ett mycket uppskattat (över 1 400 prenumererar!) nyhetsbrev med spaningar och inspiration inom beteendedesign, psykologi, teknik och produktutveckling.

Datum och tid

Fredagen den 5 mars 2021 klockan 09.00-12.00 (inklusive föreläsning, korta övningar och frågestund)

Plats

Digitalt klassrum i Zoom (easy-peasy). Du kan vara med var du än befinner dig.

Arrangör

Please copy me / Mattias Åkerberg (som är UX-writer och copywriter).

Begränsat antal platser

Föreläsningen är fullbokad – anmälan är stängd.

Pris

2 900 kronor exklusive moms. Du får en faktura när du anmäler dig, som du har 60 dagar på dig att betala.

Och efteråt …

… får du givetvis 1) hela den inspelade föreläsningen, och 2) presentationen från Niklas Laninge.

Har du frågor?

Skicka ett mejl till Mattias Åkerberg på mattias@pleasecopyme.se så får du svar.

Föreläsningen är fullbokad – anmälan är stängd.