Nyhetsbrev om copywriting

Nyhetsbrev om copywriting

Led cykeln för sjutton!

Vill du få mer stuns i dina texter (och läsaren på fötter)?

Gör så här:

Inled med verbet.

Låt mig förklara: 👈 det här kallas för en bucket brigade

Läste du tyska i skolan? Då minns du kanske att verbet ofta kommer sist. Det heter till exempel “Ich will die Ritterspiele sehen” (alltså Jag vill se riddarspelen).

Nyhetsbrev om copywriting

Sälj inte din madrass

Copywriting som inte får läsaren att köpa eller agera är … poesi och fina ord, på sin höjd.

Med andra ord: copywriting ska sälja. Men hur?

Genom att låta Nyttan, inte Egenskaperna, dansa längst fram på scenen.

Tänk så här:

Nyhetsbrev om copywriting

Kan du någonsin glömma Lisa från Karlsborg och Henry, 94?

Så är det med berättelser: de klibbar sig fast på hjärnan.
Och vi människor dras till stories.
Stories sätter sig, medan fakta försvinner.

Nu ska vi snacka om hur du skriver texter som grabbar tag och sätter sig.

Nyhetsbrev om copywriting

Skriv som om du vore kunden

Föreställ dig nu att du är din kund.

Nä, på riktigt. Gör det. Byt plats med en av dina kunder.

Lev dig in i hur det är att vara henne eller honom, på jobbet, och utanför. Vad rör sig i ditt huvud? Vad prioriterar du att göra? Vad tycker du är lustfyllt? Och vad är det inte? När det kommer till att köpa – vad “biter” på dig?

Nyhetsbrev om copywriting

Rubrikens uppdrag är …

… att få dig att vilja börja läsa.

Den första meningen – den du just läste – den vill bli läst till varje pris. Sedan är läsaren inne i texten, som du är nu. Fast … närsomhelst kan du som läser … schåpp, bara lämna. Stanna kvar!

Grejen är denna:
Varje mening ska göra att läsaren läser nästa.
Och nästa.
Och nästa.

Nyhetsbrev om copywriting

Du ger den här texten för lite kärlek

Nu ska vi snacka om en av de mest lästa texterna på ditt företags webbplats:

Om-oss-texten.

(Vi är tydligen rätt nyfikna på de människor som vi kanske kommer att göra affärer med.)

Har du en bra om-oss-text?
“Bra och bra. Vad är en BRA om-oss-text?“

Nyhetsbrev om copywriting

Skriv så det gör ont

Du har problem.

Det har vi alla.

En del är basala, andra bagatell-artade, medan somliga är stora och svåra.

Vi har tråkigt på bussen till jobbet, vi vill inte bränna oss i solen, och vi får dåligt samvete när våra barn frågar oss varför vi inte ger pengar till hemlösa. Och så finns det tusen grejer till som är problem för oss.

Nyhetsbrev om copywriting

1A-skrivrådet som många missar

Alla listor med skrivråd börjar med samma råd, i form av en fråga:
Vem skriver du till?

Jag upplever att många tar alltför lättvindigt på den frågan (jag är också skyldig). Så låt oss dra i handbromsen, och köra frågan i repris:

Vem.
Skriver.
Du.
Till?

Nyhetsbrev om copywriting

Så gör du tid för att skriva

Om du vill bli bra riktigt bra på att skriva är det två grejer som du behöver lära dig: att avsätta tid för att skriva, och att skriva utan att bli distraherad.

Det är lättare sagt än gjort, så här är mina bästa tips för att lyckas:

Nyhetsbrev om copywriting

Vet du vad din läsare har?

Din läsare har rätt.

Rätt att inte läsa.

I samma millisekund som din text flyger ut i världen slåss den om varje läsares ögon med flaxet från fantasiljoner andra texter, från gulliga giffar, plingande notiser, pockande rubriker, magasin, möten, hämtningar, träningar, grillkvällar, slappserier, målkavalkader, allt.

Nyhetsbrev om copywriting

Lyfter inte dina texter på webben?

För om du vill se dina texter lyfta ett snäpp eller flera, då finns det 3 grejer du måste få till. Du behöver börja:

1) Skriva copywriting som förstår vilket problem som du löser för din läsare

Nyhetsbrev om copywriting

Vet du hur man skriver en klibbig rubrik?

Just det där med rubriker är intressant.

Eller intressant och intressant.

Rubriken är snarare avgörande för om du kommer att locka läsare till din text. Rubriken är det första som dina läsare kommer att möta, och också de orden som flest (8 av 10!) kommer att läsa.

Nyhetsbrev om copywriting

Det här intresserar oss människor

Kom.
Sätt dig bredvid mig,
så ska jag berätta,
vad som verkligen intresserar oss människor.

Människor intresserar oss.

Nyhetsbrev om copywriting

Får dina texter hjärtan att bulta?

Många duktiga copywriters är musikaliska. Flera spelar jazz eller är trummis i ett band.

Jag tillhör inte dem.

Däremot vill jag alltid väcka känslor med mina texter. Det måste svänga. Det måste överraska (det tycker hjärnan hos den som läser är kuligt). Och det måste finnas “memorable moments”. Med det menar jag ord och uttryck som poppar och som läsaren lägger märke till, på ett lagom och braigt sätt.

Nyhetsbrev om copywriting

Skriv intelligent och salongsberusat

Vill du bli läst och uppfattad som intelligent?

Det är enkelt. Gör så här:

Håll dig borta från krångliga och pompösa ord.
Skriv texter som är enkla och tydliga, gärna med många verb.

Låt oss slå fast det här: