Börja veckan med 69 minuter reklam med Luke Sullivan
Luke Sullivan är en svårt rutinerad copywriter och författare till den klassiska reklamboken Hey Whipple, Squeeze This. Han har jobbat på Martin Agency och Fallon; nu är han creative director på GSD&M Idea City. Under helgen hittade jag en timmeslång föreläsning, där Sullivan ger studenterna på Miami Ad School en lektion i enkelhet. Enkelheten är snabbare, svårare att undgå och lättare att komma ihåg. Men andra ord: bättre. Och Luke visar exempel på exempel som ger honom rätt. Som den här annonsen för ljudsäkra fönster från Weru (som för övrigt vann printguld i Cannes Lions 2004):
Weru. Soundproof windows. Reklambyrå: Scholz & Friends, Tyskland.
Med ironi som vapen uppmanar Luke Sullivan dig och mig att skippa visuella klichéer, genom att våga uttala dem, erkänna att vi suck a little bit, för att ”få dem ut ur systemet”. Och han varnar oss för de ständiga dragkamper med uppdragsgivare som den här branschen ofrånkomligen handlar om. Och ger oss rådet att välja våra krig när vi möter dumheten som inte går att sätta ord. Men också att vi varje morgon kan vara lyckliga över att få arbeta med våra hjärnan och vår kreativitet – och få betalt för det!
Se föreläsningen; den är full av inspiration, klokord och humor!
Läs också
Please copy me: Enkelhet, enkelhet, enkelhet
Please copy me: Broderade ord på väggen
Adland: Lucky Luke – an interview with mr Sullivan
***
I föreläsningen tipsar Luke Sullivan om boken A Smile in the Mind. Edward de Bono har skrivit förordet. Dessutom har han skrivit en halv bokhylla med böcker om enkelhet, tänkande och kreativa idéer. Läs honom.