Brämhults lanserar pantsystem – och hemsida med kort datum
En och annan dömer ut Apelsin to Jos som en tramsig ordlek utan koppling till varumärket. Jag tycker det är veckans gladaste nyhet i den svenska reklambranschen.
Läs om startskottet för Brämhults-kampanjen (om du inte redan gjort det). Sedan kan du läsa om det uppföljande pantsystemet och hemsidan med kort hållbarhet här:
PANTSYSTEMET: Brämhults flaskor är inte som andra; de går inte att panta och få en krona eller två för besväret. Därför lanserar nu Brämhults, tillsammans med Volontaire, ett betydligt mer förmånligt och kreativt pantsystem. Det har det briljanta namnet Rejuice. Det hela är enkelt: om du gör om din tomma Brämhultsflaska till något användbart istället för att slänga den OCH laddar upp resultatet på YouTube får du en ny flaska juice.
Volontaire har själva publicerat tre inspirationsfilmer på Brämhults.se och på YouTube-kanalen Rejuice.
Brämhults Rejuice Juice Extractor
Brämhults Rejuice Watering Can
Brämhults Rejuice Balloon Inflater
HEMSIDAN MED KORT HÅLLBARHET: Samtidigt lanserar Brämhults sin nya hemsida. För att visa att deras nypressade juicer som längst håller i 18 dagar kommer de att göra om den precis så ofta. Sajten får kontinuerligt ett nytt utseende, form och tema. Tanken: att ju mer webbplatsen förändras, desto starkare blir kommunikationen. Och om det som görs är tillräckligt roligt eller relevant, kommer det att sprids till platser på nätet där människor redan är.
Korta reflektioner
Ni negativa får ursäkta: jag är barnsligt förtjust i den här kampanjen. Och pantsystemet och hemsidan gör den bara ännu bättre. Här är konsumenterna med och bygger varumärket; det är framtidens sätt att skapa kommunikation. Och det är upplyftande att se reklambyråer som kan och vågar, intressant att se hur andra helst vill sitta still i båten.
Men! Jag är ändå tveksam. För jag undrar om särskilt många kommer att 1) komma på ett kreativt sätt att använda den tomma flaskan, 2) filma det, 3) ladda upp det på YouTube, och 4) fylla i formuläret på hemsidan – för en juice! Kom igen, det är en fjuttersättning för en rätt stor (om än rolig) ansträngning. Och det har visat sig förtvivlat svårt att verkligen få människor att engagera sig. Kolla på Rolighetsteorin till exempel, som fått ett helt överväldigande genomslag med sina inspirationsfilmer (Pianotrappan har totalt närmare 10 miljoner tittar på YouTube!), men bara och kan visa upp cirka 120 20* inskickade bidrag (hittills) till Rolighetsstipendiet på 25 000 kronor. Och då ska vi komma ihåg att 25 lakan alltid är mer än 1 juice.
Så jag är lite tveksam. Men jag hoppas innerligt att jag har helt uppåt väggarna fel.
Viktigast av allt: vad tycker du?
* Enligt uppgift kommer Rolighetsteorin-sajten att varje vecka uppdateras med nya tävlingsbidrag. Det kan därför handla om betydligt fler än 20 inskickade bidrag.
Läs också
Resumé: Volontaire pantar Brämhults
Please copy me: Viasat och Volontaire ber om det värsta
Please copy me: David Orlic: ”Sluta trycka ut en massa reklam. Bjud in till dialog istället.”
Please copy me: Dagens roligaste snackis