Sälj inte din madrass

Copywriting som inte får läsaren att köpa eller agera är … poesi och fina ord, på sin höjd.

Med andra ord: copywriting ska sälja. Men hur?

Genom att låta Nyttan, inte Egenskaperna, dansa längst fram på scenen.

Tänk så här:

Vad är det du köper när du köper en bil?

Om du gissar: “en bil”, gissa igen. Du köper vad den gör.

***

Vad är det du köper när du köper en borrmaskin, ett par löpskor eller torrschampo?

Du köper vad den gör (för skillnad), inte vad den är.

ÄNDÅ är det lätt att fastna i egenskaper – förbättrad ovandel med bättre ventilation, ultrafin risstärkelse och nyckellöst SDS-plus fäste, bla bla bla – istället för att berätta vad dessa egenskaper gör för nytta, egentligen.

Dina kunder köper nyttan, vad din produkt gör för dem.
***

Det är till exempel lätt att tro att Storytel säljer ljudböcker. Men när jag snackar med deras kunder inser jag att folk köper “nya tankebanor”, “ett inre lugn” och “en stund bara för mig, när tvillingarna har somnat”.

Och när jag skriver för Bygglet, som gör ett app-baserat projektverktyg för hantverkare, och snackar med deras kunder, då blir det tydligt att själva grejen är att “inte behöva ha kontoret i framrutan”, att “slippa sätta sig med jobb på lördag eftermiddag”, och att “kunna jobba ute på bygget med de andra en dag i veckan”.
***

Fråga dig: Vilken problem vill den som köper din produkt eller tjänst lösa? Vad slipper mina kunder att tänka på och göra? Vilken blir skillnaden mellan “utan den där” och “med den här”?

Låt Nyttan steppa i dina texter, och låt Egenskaperna bilda doa-kör.

Sluta upp med att sälja din madrass, när det folk köper är att få sova riktigt gott, att vakna utvilade. 🕺

***

Gillar du det här? Då gör du klokt i att signa upp på nyhetsbrevet om copywriting, som du får gratis en gång i månaden.