John McIntyre intervjuar 16 av världens bästa copywriters. Hans 8 viktigaste lärdomar:
Lär av de bästa. Det gör John McIntyre. I intervjuserien “What’s Working Now In Copywriting?” möter John bland andra Drayton Bird, Joanna Wiebe, Kevin Halbert, Ben Settle och Chris Orzechowski. På 22 minuter sammanfattar han de 8 viktigaste spaningarna. ‘
John McIntyre är frilanscopywriter i Australien, kallas för The Autoresponder Guy, och skriver texter som gör att hans uppdragsgivare tjänar MYCKET mer pengar.
Att få ta del av copy-kunskaperna i de 16 intervjuerna kostar motsvarande över 4 000 svenska kronor, så det du nu kommer att läsa är värt mycket. Så läs:
Efter att ha intervjuat 16 av världens mest framstående copywriters berättar John McIntyre om sina key take-aways, om det som återkom igen och igen i intervjuerna. Jag presenterar dem som frågor, och utvecklar kort.
1. Hur är det fatt med copywriting i en tid präglad av pandemi, människorättsrörelser och politisk turbulens?
Copywriting mår bättre än någonsin; yrket är verkligen “perfectly fine” trots dessa “crazy times”. Många av de intervjuade säger att deras business gått bättre än någonsin under covid-19. Den färdighet som vi copywriters besitter blir aldrig omodern, och det är aldrig varit så gynnsamt som nu att vara copywriter. Så ge inte upp, utan gå starkt framåt.
2. Vad förändras inom copywriting, och vad gör det inte?
Det korta svaret: “Times change, people don’t”. Det lite längre: det tekniska och det taktiska förändras, men vi människor har fortfarande samma önskningar; vi vill också fortsatt undvika smärta, och känna lycka. Fokusera som copywriter därför på det grundläggande (“the fundamentals”). Förstå din läsare, och förstå hennes problem, innan du skriver.
3. Kommer AI att sno copywriters jobb?
Nej. Om du är en professionell copywriter behöver du inte oroa dig för AI (du kan till och med ignorera det hela). Det kommer dröja LÄNGE innan AI kan skapa lika sälj-effektiv copywriting som en duktig copywriter. Skillnaden ligger i hur mycket research som en “riktig” copywriter gör, hur mycket data han eller hon tar in, jämfört med ett AI-verktyg. En “riktig” copywriter kan känna med och känna in sin läsare på ett mycket bättre sätt, efter att ha tagit in mycket mer data. På sin höjd är AI ett användbart verktyg för att komma på idéer för sina texter, men det är inget hot för så kallade A-list copywriters (däremot bör medelmåttiga copywriters se upp; sådana jobb kan AI komma att sno åt sig).
4. Bör copywriters utgå från så kallade “swipe files” och mallar/templates?
Nej. Riktigt duktiga copywriters förlitar sig inte på swipe files (samlingar av goda exempel på tidigare copywriting utifrån bransch eller medieval). Bättre då: kom på dina egna ingångar för dina texter, dina rubriker och dina landningssidor. Upprepa inte mallade stories som folk redan har hört; folk tröttnar fort, och vill hellre höra något berättat på ett nytt och överraskande sätt.
5. Vilka branscher bör copywriters rikta in sig på under 2021/2022 (post-corona)?
Som copywriter kan du tjäna pengar överallt, i alla branscher. Det finns inte bara EN väg. Efter covid-19 gör du klokt i att jobba för reseindustrin och för restauranger, som nu kommer att explodera i tillväxt. Hitta din väg när det handlar om nischer och branscher; närma dig företag och uppdrag som gör dig nyfiken, till och med uppspelt.
6. Vad kan A-nivå-copywriters tillföra, som B-nivå-copywriters inte kan?
Idag är “added personality” mer efterfrågat än någonsin. De många copy-knepen har blivit en handelsvara som finns online för alla att ta del av. Det som är desto svårare är att lista ut, och addera, den personlighet som får din uppdragsgivare att särskilja sig från andra. Det kan bara copywriters på högsta nivån tillföra till sina kunder.
7. Vad mer är viktigt för att stå ut som copywriter?
Kom ihåg att humor och komik funkar utmärkt i copywriting. Lär dig att vara rolig (det GÅR att lära sig, att öva upp) med komiska knep. Humor kommer få dina texter att stå ut. Ett boktips på vägen dit: How to write funny av Scott Dikkers.
8. Vilket är bästa sättet för en copywriter att få nya kunder 2021?
Det snabbaste och enklaste sättet att nå nya kunder att skicka så kallade kalla e-postmeddelanden. Skicka mejl till de som du helst vill ha som kunder. Du får snabbt svart-på-vitt om/att det funkar. Ett annat effektivt sätt att attrahera kunder är att göra “case studies” i stil med “Så skapar Shopify brilljant copywriting”. Jay White kan lära det mesta om “how cold emails get you clients” med sina 4 enkla delar.