Björn Owen Glad: “Vi är strutsar som borrar huvet djupt i sanden”
Reklam bara stör. Det tycker mer än varannan svensk. I den nya rapporten från Sveriges Annonsörer (2022) säger sig 55 % ha en ganska eller mycket negativ inställning till reklam. Finns det någon räddning för reklamen? Björn Owen Glad, Innovation Lead på Chiffer, är hoppfull. Nu ger han ut en ärlig bok om att lita på sin magkänsla (och om att som reklamskapare ta sitt moraliska ansvar).
Varför har du skrivit den här boken?
– För att reklamtrötthet är ett samhällsproblem som vi marknadsförare är skyldiga att lösa. Men det gör vi inte. Vi låtsas som ingenting och fortsätter producera tondöv och korkad reklam som tränger sig in i människors vardag och förpestar deras liv. Jag tror att vi måste tänka om och väga in ärlighet och moral i allt vi gör.
Min spaning är att folk som jobbar med reklam inte gärna lägger sina pengar på att köpa böcker. Varför har du ändå skrivit en bok till oss reklamarbetare?
– Det där är nog en sanning med modifikation. Vi köper nog en hel del böcker som vi aldrig läser, och vi läser en hel del böcker som vi aldrig erkänner att vi har läst. Oavsett vilket så har jag inga planer på att bli rik.
Vad är din plan med boken då, om inte att bli rik?
– Självklart vill jag att så många som möjligt ska läsa boken, och framförallt påverkas av den. Men någon bästsäljare blir det inte. Jag kommer dock idogt fortsätta tänka och prata om dom här sakerna så länge jag är en del av den här branschen. Annars kan jag inte se mig i spegeln.
Vad skulle du säga att Ärligt talat handlar om? Du får max två meningar på dig.
– Den handlar om ärlighet, moral och magkänsla. Det blev bara en mening!
Moral? På vilket sätt?
– Vi marknadsförare har en oerhört stor makt, och med makt kommer ansvar. Vi tar oss friheten att använda det offentliga rummet, både fysiskt och digitalt, för att föra ut budskap som allmänheten inte har bett om. Den makten kommer med ett oerhört stort ansvar för vad vi kommunicerar, och hur vi gör det. När vi gör saker som ifrågasätts blir det ofta en diskussion om juridik. Är annonsmärkningen tydlig nog? Eller är det juridiskt korrekt av Kristdemokraterna att skicka mass-sms? Men varför frågar vi oss inte vad som är moraliskt rätt? Det spelar ingen roll vad lagen säger, det är idiotiskt av KD att skicka mass-sms. Punkt slut.
Vad hoppas du att boken ska förändra?
– Jag hoppas att många som läser boken får en tankeställare. Vi marknadsförare är i mångt och mycket en skock med strutsar som borrar huvudet djupare och djupare i sanden medan reklamtröttheten stiger för varje år. Om vi strävar efter ärlighet, både mot oss själva, mot de varumärken vi jobbar med och den publik vi kommunicerar med så kommer vi långsamt lösa problemet. Det är jag övertygad om.
Avsluta meningen: att skriva en bok är …
– … ingen stor grej. Det är att få den utgiven som kräver ansträngning!
Vem i den svenska reklambranschen önskar du snart skriver en bok?
– Jonas Frank. Han är en fantastisk AD och en reklamräv med tusen historier. Under coronapandemin drog han igång Facebookgruppen Köp en tavla som har gjort succé!
”Marknadsföring brukade vara enkelt”, skriver du i boken. Vilket är ditt rakaste råd till företag som vill lyckas med sin marknadsföring idag?
– Det absolut rakaste svaret måste bli: lita på din magkänsla! Om jag får utveckla det lite så menar jag inte att man ska blunda för data och fakta, men man måste också våga följa en känsla eller en plötslig ingivelse. Fanns det data som förklarade varför Forsman & Bodenfors använde Enyas musik i ”Epic Split”? Självklart inte. Men det fanns kreatörer med magkänsla!
***
Boken, den kan du köpa direkt från förlaget Heja Framtiden. 👈