Copyboken-Mattias i nya Resumé: “Gå ut i verkligheten – hitta lusten i att skriva”

Branschtidningen Resumé intervjuar mig (Mattias Åkerberg) om begränsningar, insiktslös reklam, om att lyssna, och om att skriva så att det är roligt att läsa. Och om Copyboken givetvis. Här hittar du ett par brottsstycken i det nya kvartalsmagasinet.
Om att skriva så det svänger
“Jag vill att det ska finnas färre dåliga texter och därför vill jag skriva på ett sätt som är härligt att läsa, där man känner att det finns en människa bakom. Det ska svänga i språket och ta sig lite roliga vändningar, instick och inspel. När jag utbildar copywriters vill jag smitta dem, så de känner “det ska vara roligt att skriva och det ska vara roligt att läsa det jag skriver”. Texter ska leva, jag är trött på stela och tråkiga texter.”
Om att särskilja sig med ord
“Orden har betydelse och kan förändra. Men många förstår inte det. Vi vet att företag inte kan heta likadant, de kan heller inte ha samma logotyp eftersom de måste särskilja sig i form. Men jag menar att man bör även urskilja sig i sitt språk och det finns världens utrymme att göra det också. Ändå hamnar vi nästan alltid i samma fållor och fällor som våra konkurrenter. Samma branschlingo, samma stora ord som ingen någonsin skulle ha sagt, men när vi skriver då ska de plötsligt tas fram.”
Om kreatörer i sin bubbla
“Mycket reklam idag är insiktslös och bygger mer på antaganden. Men det är viktigt att ge sig ut, prata med dina kunders kunder, hitta det som är verkligt och som slår an någonting. Jag är kritisk till att folk i reklambranschen lämnar sina kontor tre våningar upp i centrala Stockholm. De gör hellre kreativa lösningar för sina kollegor men som går över huvudet på den egentliga mottagaren. De skyggar för sin roll som skrivande försäljare. Så kan vi inte ha det.”
👉 Nyfiken på Sveriges nya bok om copywriting? Kolla in Copyboken.