Copykvarten: 3 rubrik-knep som håvar in läsare – se allt på 15 minuter
Rubriken är megadegabautaviktig. Varför? Jo, för att rubriken är ALLTID det första din läsare ser av texten (och sorgligt ofta också det enda och sista – bye, bye). I Copykvarten får du Mattias bästa tips hur du skriver rubriker som håvar in läsare.
Din rubrik ska …
- Fånga intresset
- Kittla nyfikenheten
- Och få läsaren att vilja läsa mer
För att lyckas med det konststycket kan du nyttja ett av dessa 3 knep:
1. Ge exempel. Berätta att du kommer att visa något konkret och supertydligt. Skriv att du kommer att avslöja knep, tips och hacks. Och skriv hur många. Ge exempel och ha med en siffra (10, 3, 5 och 7 funkar bäst, enligt Buzzsumo och deras gigantiska rubrik-undersökning från 2021). Skriv: “7 briljanta knep för att slippa halsont”.
2. Utmana din läsare. Din läsare vill känna att hon har koll, vill jämföra sig och tävla mot andra. Så fråga din läsare har koll, kan hitta eller har varit/sett/träffat? Väck tävlingsinsinkten! Skriv: “Bara 1 av 10 hittar stavfelet i den här texten”.
3. Erbjud en snabb och smidig lösning. Berätta att läsaren kan uppnå någut UTAN att behöva använda något förväntat (som i “Så växer du ditt bolag utan att köpa annonser”). Du kan också berätta att läsaren kan lära sig något eller göra något på kort tid. Skriv: “3 gratis sätt att vårfixa cykeln – på 30 minuter.”
Se hela Copykvarten om att skriva kittlande rubriker (15 minuter)
Vill du se fler Copykvarten? Det får du gärna! På Kajabi finns alla tidigare Copykvarten samlade för dig. Det enda du behöver göra att skapa ett gratis konto.
👉 Följ den här länken för att se alla tidigare Copykvarten