Varför du ska sluta ge råd och börja berätta historier
Alla gör det. Skriver sina “värdefulla” tips, checklistor och hur-du-gör-guider. Och visst, de är praktiska. Men låt oss vara ärliga – hur många minns dem? Exakt. De försvinner lika snabbt som de dyker upp i flödet.
Vi människor köper inte bara baserat på logik. Vi köper baserat på känslor. Det är inte din 5-stegs-guide som får folk att vilja jobba med dig. Det är hur de känner när de läser din text. Och det är här storytelling kommer in.
Ta Kieran Drew till exempel. Han brukade göra precis som alla andra: dela sina bästa råd, detaljerade guider och nyhetsbrev fyllda med “värde”. Visst, han fick komplimanger, men det ledde inte till några större affärer. Det var först när han började berätta personliga historier som saker förändrades. Han slutade ge ren information och började skapa känslomässiga kopplingar genom att visa sina egna utmaningar, misstag och insikter. Människor kunde känna igen sig, och plötsligt var han inte bara “en expert”. Han var någon de kunde relatera till.
Ett exempel? Istället för att skriva en torr guide om hur man hanterar kritik, kan du berätta om en gång du själv blev ordentligt ifrågasatt, och hur du hanterade det. Det gör att läsaren känner att du förstår dem, för du har varit där själv.
Och nej, storytelling handlar inte om att skriva en roman. Det handlar om att skapa små, personliga berättelser som knyter an till din publiks problem. Precis som när du pratar med en vän. Det bygger förtroende, och i slutändan är det just förtroende som får folk att vilja jobba med dig.
Så nästa gång du sätter dig ner för att skriva, skippa den där långa listan med tips. Dela en historia istället. Dina läsare kommer tacka dig – och de kommer komma ihåg dig.