Rubriken – den viktigaste meningen i din text

Rubriken. Det är här allt börjar – och ofta också slutar. För om rubriken inte funkar, spelar det ingen roll hur braig resten av texten är. Ingen kommer läsa den. Det är hårt, men sant.

David Ogilvy, en legend inom reklam, sa det såhär:

“On the average, five times as many people read the headline as read the body copy. When you have written your headline, you have spent eighty cents out of your dollar.”

Med andra ord: rubriken är 80% av jobbet. Så ja, det är värt att lägga lite extra tid på den.

Vad gör en rubrik bra?

Låt oss hålla det enkelt. Riktigt bra rubriker har alltid tre saker gemensamt:

  1. Tydlighet före allt annat
    Folk har inte tid för dina fyndigheter. De vill veta vad de får. Klart och tydligt. Var tydlig, inte klurig. Det är vad vi kallar effektiv copy.
  2. Säga tillräckligt för att locka
    En bra rubrik ger en hint, men håller tillbaka lite. Nyfikenheten ska väckas. Låt läsaren känna att det finns något mer att hämta längre ner i texten.
  3. Lova något konkret
    En rubrik som funkar lovar alltid något – ett resultat, en insikt, en lösning. Och löftet ska kännas relevant för just den personen som läser. Ge dem en anledning att stanna.

Undvik att vara för smart

Vi har alla varit där. Du skriver en rubrik som du tycker är smart och fyndig. Kanske för att du fick till den perfekta dubbeltydigheten. Problemet? Ingen fattar. Resultatet? Ingen läser vidare. Och vad var då poängen?

Kreativitet är bra, men inte om det gör att folk inte förstår vad du menar. Vill du vara lite fyndig? Fine, men håll det tydligt. Det är viktigare att läsaren fattar än att du får glänsa.

En enkel rubrikformel som alltid funkar

Behöver du en snabb räddning? Här är en formel jag använder när jag vill ha något som bara funkar:

[X antal] saker om [Y ämne] som [Z resultat].

Exempel:

  • “5 enkla sätt att skriva bättre rubriker som får folk att klicka”
  • “3 copywriting-tips som garanterat ökar din försäljning”

Den typen av rubriker är som en säker biljett. De är tydliga, konkreta och ger läsaren ett löfte om värde. Ingen gissar vad texten handlar om. De vet – och därför klickar de.

Testa, lär dig och iterera

Ingen rubrik är perfekt direkt. Det är bara att inse. Så testa olika varianter. Se vad som funkar och vad som inte gör det. Analysera vilka rubriker som får flest klick och vilka som dör i tysthet. Copywriting handlar mycket om att iterera, att hela tiden utvecklas och lära sig vad som går hem.

Så ja, rubriken är din bästa vän. Och som alla relationer – den kräver lite jobb. Men när den sitter, då händer det grejer.