Befolka dina texter: få in människor, humor och konflikter
När vi läser texter från företag eller organisationer är det ofta något som saknas. Människor. Det är som att knacka på en dörr och undra, “är någon hemma?”. Svaret är oftast nej. Texten känns tom, generisk och opersonlig. Men när du fyller texten med karaktärer och detaljer händer något. Det blir en berättelse – något vi kan känna igen oss i. Här hittar du 5 knep för att befolka dina texter.
1. Människor gör texten levande
Människor älskar att läsa om andra människor. Genom att få med personer som har namn och något unikt för sig skapar du en känsla av närvaro. Läsaren ser inte längre bara ett företag – de ser Dan och Danny, de ser Bengt och Kersti. Någon som vågar göra något annorlunda. Texten blir levande, och det är någon hemma.
2. Ge berättelsen en utmaning
En berättelse behöver ett problem att lösa. Det kan vara ett bygglov som nästan spricker, en snilleblixt i kopieringsrummet, eller en kamp mot klockan. Genom att visa ett “före och efter” blir texten en resa, och läsaren får följa med.
3. Små detaljer skapar stora bilder
Detaljer gör att läsaren ser scenen framför sig. Detaljer som kopieringsrummet där Bengt och Kersti satt och jobbade långt in på kvällen. Eller drömmen om sportbilar som de aldrig hann förverkliga. Genom detaljer förvandlas texten från torr till tydlig, från platt till levande.
4. Humor får folk att le
Med rätt sorts humor, även i små doser, får du läsaren att le och stanna kvar i texten. Det gör också att man blir påmind om texten efteråt. Vem glömmer Bengt och Kersti och deras gamla kopieringsrum? En liten dos humor kan göra hela skillnaden.
5. Byt “vi” mot vem
Istället för att prata om “vi” eller “företaget” – få med personerna bakom! Använd riktiga namn och händelser. Det gör att texten känns mer personlig och äkta. Och det är då den börjar leva på riktigt.
Att befolka texter med storytelling är mer än en teknik; det är ett sätt att få läsaren att vilja följa med hela vägen. Det är inte bara “corporate bullshit” – det är levande, det är på riktigt.