Utbilda dig i UX-writing på svenska (våren 2021)

Mattias Åkerberg leder Sveriges första och enda digitala utbildningsprogram i UX-writing. Ansök nu till våren 2021!

Bemästra UX-writing på 10 veckor – ansök till Sveriges första utbildningsprogram (100 procent online)!

Hej! Nu är det hög tid att ansöka till ”UX-writing på svenska”, ett utbildningsprogram med Mattias Åkerberg som föreläsare och coach. Nästa klass startar den 15 april 2020, och det finns max 14 platser i programmet.

 

Mattias Åkerberg UX writer in podcast Writers in Tech

Mattias Åkerberg, UX-writer och copywriter på Please copy me, leder programmet. De senaste 10 åren har Mattias lärt över 25 000 människor att skriva för webbar och appar genom sina föreläsningar, onlinekurser, poddar och boken Sälj det med ord.

Verktyg i utbildning i UX-writingNya kunskaper, eget projekt och massa feedback

Under 10 veckor blir du en del av en mindre klass (max 14 personer) som ses för lektioner, arbete med eget projekt och feedback i ett digitalt klassrum. Allt sker där och då – ingenting är förinspelat eller sådant som du bara läser i text. Utbildningen är 100 procent digital. Vi använder oss av Zoom, Dropbox Paper, Slack och jobbar i Figma.

Utbildning i UX-writing på svenska Mattias Åkerberg
Lena, Alexandra, Vendela, Robert, Per, Hampus, Jocke, Jonas, Björn, Magnus, Rickard och Anna gick utbildningsprogrammet april-maj 2020. Mattias Åkerberg, i sonens fluga, leder programmet.

 

Tillsammans tar vi ett jättegrepp om att skriva för appar och webbar. Vi ses en gång i veckan för en längre föreläsning (2,5 timmar) med diskussioner och övningar. Du kommer att jobba med den app eller webb som du arbetar med varje dag, och får under programmet personlig feedback från Mattias Åkerberg vid 3 tillfällen (45 minuter per tillfälle).

Lär dig mikrocopy, research och voice-and-tone

Du kommer att jobba dig svettig med många av de delar som är mikrocopy, däribland call-to-action-knappar, formulär, instruktionstexter, felmeddelanden och bekräftelsemeddelanden. Vi lägger grunden genom att göra smart ord-research och skapa en voice-and-tone-guide för ditt projekt/varumärke.

UX-writing-på-svenska-mikrocopy-Figma
Det bästa med utbildningen är tempot. Allt känns avslappnat, och utmanande. Ödmjuk och fantastisk lärare dessutom.
– Jonas Kaiser, UX-writer och content manager, Systembolaget

När börjar nästa klass i programmet?

Nästa klass börjar torsdagen den 15 apri klockan 09.00. Klassen har sedan tät kontakt (föreläsning varannan vecka) och återkommande feedback fram till examen den 22 juni 2021.

En lärorik upptäcktsresa om det stora i de små orden.
– Karin Marks, frilansande UX-writer och copywriter, Jönköping

I ”UX-writing på svenska 2020” kommer du att …

  • förstå mekanismerna bakom UX-writing
  • göra smart research för dina ordval
  • skapa en voice-and-tone-guide
  • skriva mikrocopy som får folk att göra rätt
  • jobba med form och ord ihop

👇 Fakta om utbildnings-programmet

Digitala lektionstimmar: 15 timmar (plus 3 video-sessions med personlig feedback á 45 minuter). Alla lektioner är föreläsningar ”där och då” med Mattias, med föreläsningar, övningar och världens chans att ställa frågor och ha en dialog.
Egna studietimmar:
 6-8 timmar per vecka. Du behöver sätta av egen tid fredag-tisdag/onsdag. Inga grupparbeten – du gör ditt jobb.
Utbildningsdatum:
 torsdagar klockan 09.00-12.00 med start 15 april 2021 (därefter 29/4, 13/5, 20/5 samt 27/5).
Lektionstider:
 torsdagar 09.00 (hela klassen) samt personlig feedback 45 minuter under tisdagar och onsdagar med start den 11 april.
Plats: digitalt klassrum (Zoom) med föreläsningar 100 procent online och live ”där och då”, med världens chans att ställa frågor och diskutera
Lärare: 
Mattias Åkerberg, UX-writer och copywriter, Please copy me

Föreläsningarna får 9 av 10 i betyg från tidigare deltagare 🙏🏻
Frågan i SurveyMonkey löd: ”Hur givande var dagens föreläsning?“

Storytel, Handelsbanken, Vi Media, SPP och Systembolaget i UX-writing på svenska

🤟 Vem är det helrätt för?

  • Det här utbildningsprogrammet är för dig som jobbar eller vill jobba med appar, webbar eller digitala skärmar. Du ser att UX-writing spelar en avgörande roll.
  • Du vill bli bättre på att skriva mikrocopy i många former.
  • Du vill jobba eller jobbar med UX, och har kanske redan ett eller flera UX-projekt på ditt bord, som du vill och kan utveckla under programmet. Du måste inte ha jobbat med UX-writing tidigare. Allt du behöver är en hunger att lära dig massor på kort tid.

🤟 Vilka går/har gått?

De 30 som har gått programmet under första halvåret 2020 är …

  • UX-writers
  • copywriters
  • content managers
  • kommunikatörer
  • journalister
  • UX-designers …

… på företag som …

  • Storytel
  • ATG
  • Folkspel/BingoLotto
  • Spotify (konsult)
  • Handelsbanken
  • Systembolaget
  • SPP
  • Falkenbergs kommun
  • Poolkungen
  • Learnways
  • Vi Media

Tidigare/nuvarande deltagare i ”UX-writing på svenska” jobbar inhouse, som anställda eller frilans/egenföretagare och konsulter. Bland företag vars medarbetare går utbildningsprogrammet är många tech-bolag, digitala byråer, reklambyråer, webb-byråer, utbildningsföretag och kommuner.

De vanligast förekommande branscherna är media, bank/finans, pension, entreprenörskap, spelbolag, kommun och tech.

Vrålkul, lekfullt, inspirerande.
Konkret, coachande, riktigt viktigt.
Interaktivt, inlyssnande, kärnfullt.
Lärorikt, produktivt, effektivt.
Genomtänkt, utvecklande, åh-fanism-rikt.
Röster från tidigare deltagare i utbildningsprogrammet

🤟 Personlig feedback – hur går det till?

Under programmet får du personlig feedback från Mattias Åkerberg, i 3 video-sessions (Zoom) som är 45 minuter per gång. Tillsammans går vi igenom dina resonemang, dina frågor och dina ordval. Du får feedback på just ditt projekt, och blir utmanad i dina tankar, och coachad på din väg vidare i arbetet.

💛 Vad kostar det att vara med?

29 900 kronor exklusive moms

Förutom föreläsningar och indivuell feedback ingår också 3 fysiska böcker: 🎀 Writing is Designing, 🦋 Microcopy – The Complete Guide, och 🥕Interviewing Users. Böckerna kommer med posten till dig i god tid före utbildningsstarten. Du får också e-boken “UX-writing räddar världen”, skriven av Mattias Åkerberg.

🤗 Söka och tacka ja – hur går det till?

  1. Du ansöker till utbildningsprogrammet genom att fylla i formuläret och skicka in. Du visar då att du verkligen vill gå programmet, men anmälan är inte bindande.
  2. Du får veta om du har fått en plats inom 1-3 dagar efter att du har ansökt. Mattias tar kontakt med dig för mer detaljerad information och svarar på dina frågor.
  3. Du bestämmer dig för att tacka ja till din plats. Först då är din anmälan bindande, och du får en faktura (som du, eller din arbetsgivare, har 30 dagar på sig att betala).

🤔 Har du frågor?

Skicka ett mejl till Mattias Åkerberg på mattias@pleasecopyme.se så får du svar.

Ta första steget – ansök om din plats!

Ansök till UX-writing på svenska (start april 2021)

    I samband med att du tackar ja får du en faktura för hela kostnaden för utbildningsprogrammet. Programmet börjar torsdagen den 15 april 2021. Anmälan är bindande, men kan överlåtas till annan person inom samma företag/organisation.