Så skriver du en textannons för Google Ads (som folk klickar på)

Så skriver du textannons för Google Ads

Alla, du också, vill hamna högst upp på Google. Ett sätt att ta sig till toppen är genom att skriva och köpa Google Ads (tidigare Google Adwords). Men du häver pengar i sjön om du inte har klart för dig HUR du bör skriva för att passa in OCH sticka ut. Här är råden du behöver för att skriva en textannons som folk verkligen klickar på i Google-resultatet.

Först bara: ​​Att skriva Google-annonser är kreativt, men kanske inte på det sätt som du som copywriter är van vid. Här är det inte läge för fyndigheter och knorrar. Istället är det klokt att hitta de rätta orden, och helt nödvändigt att hålla sig inom de tecken-antal som Google har bestämt. Du måste pricka rätt, och det kräver att du är kreativ och påhittig när du skriver. Du behöver skriva en annons som både läsaren/sökaren och Google tycker är rätt och relevant. Det är inte busenkelt.

Delar att skriva i en Google-annons

Låt oss börja med att kolla på vilka delar som finns i en Google-annons:

Så skriver du alla annons-delar i Google ads
  • Rubrik 1 (max 30 tecken): Köp Grill
  • Rubrik 2 (max 30 tecken): Stort utbud hos Elgiganten
  • Rubrik 3 (max 30 tecken): elgiganten.se
  • Visningsadress: www.elgiganten.se/Grill
  • Beskrivning 1 (90 tecken): Alltid låga priser …
  • Beskrivning 2 (90 tecken, frivillig).
  • Annonstillägg (webbplats, beskrivning, webbplats-information, samtal, adress, pris, app, sms, säljaromdömen): Laxfiskevägen 4 … samt Mobiltelefoner och Snart sommarrea

Låt oss sedan göra klart hur du bäst skriver varje del.

5 super-råd för att skriva Google-annonser

  1. Få med sökordet i rubriken, helst allra först. Exempel: “Grillar från IKEA”. Om du redan har ett Google Ads-konto använder du Sökordsplaneraren för att få koll på vilka sökord du borde försöka ranka högt på. Och Google Trends och Ubersuggest är utmärkta verktyg för att få koll på vad folk söker på för att hitta dig (och dina konkurrenter). Vad söker dina kunder efter?
  2. Få med en uppmaning i rubriken, i form av ett verb. Det kan vara Köp grill, Lyssna gratis i 30 dagar, Vaccinera dig mot TBE eller Hitta billiga hotell Prag. Verbet är ofta med i folks sökningar, och uppmaningen får läsaren att agera.
  3. Anpassa din visningsadress så att den också berättar vad som finns bakom länken. Den ska vara beskrivande, och gärna ha med sökordet. Exempel: www.trivago.com/Hotell/Prag eller www.ikea.com/Grillar
  4. För fram fördelarna i din beskrivningstext. Det kan handla om fri frakt, 365 dagars öppet köp, hög kvalitet, möjlighet att hämta i butik, blixtsnabb leverans, prisgaranti, gratis offert … you name it. Om du har med sökordet i din beskrivning kommer det att bli fetmarkerat, och därmed sticka ut. Se också till att här få med en uppmaning till handling, på utrikiska kallad call to action.
  5. Ge värdefull extra-information i annonstillägget. I Google Ads kan du redigera de annonstillägg som Google valt att visa under din annons. För en bärgningsfirma är telefonnumret högintressantast medan det för HBO är bra mycket viktigare med pristillägget, och omdömen/betyg är såklart viktiga för en e-handlare. Det finns såväl manuella som automatiska tillägg, och det är Google som styr om dessa kommer att visas under din annons.

Nyttja alla tecken

De teckenbegränsningar som Google har satt gör att du måste skriva koncist. 90 tecken för rubrikerna är inte mycket. Det är inte generöst. Men det är nog. Se till att nyttja de tecken du har, eftersom du då får maximal annonsyta och det är mer sannolikt att läsaren ser din annons och klickar på den.

***

Och på tal om begränsningar … här är:

Fem grejer som Google säger nej till

  • VERSALER
  • Utropstecken i rubriken!
  • Upprepade skiljetecken och symboler??++
  • Varumärkesskyddade namn (som Coca-Cola, Spotify och Easybaby)
  • Extra    mellanslag

***

Lär dig mer om att skriva för Google Ads

Google har själva skapat tydliga guider för hur du skriver för Google Ads. Börja med den här: Skriv effektiva textannonser

Om du vill läsa något längre är boken Bygg en pengamaskin en utmärkt introduktion till det mesta som rör Google Ads. Boken är skriven av Michael Berman och Michael Wahlgren på Pineberry. Boken Bygg en pengamaskin kostar cirka 250 kronor hos Bokus.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *