Svensk reklam när den är som allra bäst

Please copy me efterlyste de bästa kampanjerna från de bästa svenska reklamskribenterna under de senaste tre åren. Delvis för att det är en inspirerande samling, men också för att visa att Feber-skribenten Roger Åberg har tokfel när han hävdar att det inte finns någon duktig svensk copywriter. Så här är till dig, Roger. Och också till dig som inte heter Roger. Läs, se och inspireras.

Systembolaget
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Copywriter: Johan Olivero


Klicka på bilderna för att kunna läsa texterna.

Wasabröd
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Copywriter: Filip Nilsson

Delicato
Reklambyrå: Ogilvy
Copywriter: Mikael Ström

Skoda
Reklambyrå: DDB Stockholm
Copywriter: Stefan Gustafsson



Weight Watchers

Reklambyrå: Konovalenko
Copywriter: Ola Byström

Copyn
Rubrik: Smalmat.
Sveriges fettsnålaste pommes frites har landat.

Copyn
Rubrik: God färdigmat. Finns i frysdisken.

SPP
Reklambyrå: Lowe Brindfors
Copywriter: Kalle Håkansson

Copyn
Rubrik: God morgon, vad sägs om lite dåtidsorientering?

Ursäkta att vi stör dig så här på söndagsmorgonen. Vi ville bara passa på att poängtera en sak. Varje generation har sina minnen. Och sin PPM-fond. Vet du bara vilken generation du tillhör kan du lösa ditt PPM-val för resten av livet. (Om testet inte hjälpte får du titta i ditt pass.)
SPP Generationsfonder är framtagna just för den ålder du är i och anpassar automatiskt risknivån i dina värdepapper efter hur långt du har kvar till pension.

Gå in på www.sppgenerationsfonder.se så visar vi hur man gör. Sedan behöver du aldrig mer tillbringa en söndagsmorgon med att tänka på PPM.

RA International
Reklambyrå: Glenn Reklambyrå
Copywriter: Ivan Matanovic (frilans)

Copyn
Rubrik: Sometimes the best intentions are not good enough.

The best of maps are useless, if you ignore the signs. Native tongues still won’t communicate, if you address the wrong people. And thousands of words cannot relate the writing that’s already on the wall. All the good will in the world won’t save a homework poorly done. Nor will it make up for lax attention to details. Especially in post-conflict areas, where you just might not get a second chance. Are you ready to take that risk? If not, contact us now.

Reconstruction assistance in post-conflict areas – www.raints.com



Copyn
Rubrik: The weather forecast said rain. In Tokyo.

They say there is no bad weather. Only bad clothing. On the other hand, there is a surprising amount of poor preparation, poor judgement, and poor understanding of local conditions in many relief operations over the world.
All the good will in the world won’t save a homework poorly done. Nor will it make up for lax attention to details. Especially in post-conflict areas, where you just might not get a second chance. Are you ready to take that risk? If not, contact us now.

Reconstruction assistance in post-conflict areas – www.raints.com

Apoteket
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Copywriter: Anna Qvennerstedt

< br />

Västtrafik
Reklambyrå: Jerlov
Copywriter: Patrik Spång / Anders Gustafsson (Robbie Williams-annonsen)

Copyn
Rubrik: Robbie Williams på Ullevi.
Klart det finns biljetter kvar.

Det är mycket Robbie nu. Ska han börja med Let Me Entertain You? Kör han Come Undone som extranummer? Och framför allt – finns det biljetter kvar till Ullevi? Ur vårt perspektiv: Ja, självklart! En dag som denna säljer vi enkelbiljetter som aldrig förr (de flesta är kloka nog att inte ta bilen till ett slutsålt Ullevi). Och det brukar faktiskt vara ganska hög stämning redan på bussarna och vagnarna till den här typen av evenemang. Så vi kan varmt rekommendera att du åker med oss, både till och från konserten. Trevlig konsert och resa.

Copyn
Rubrik: Ikväll kan det vara knepigt att ta sig fram i stan. Såvida du inte har gått minst ett år på Chalmers.

På grund av Cortègen kör vi ingen trafik på Avenyn och Vasaplatsen mellan 17.45–21.00. För mer information gå in på www.vasttrafik.se

IQ
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Copywriter: Anna Qvennerstedt

GP TV
Reklambyrå/webbyrå: Daddy
Copywriter: Anders Gustafsson

Kampanjsajt: GP TV

Reklamiska – doktorsavhandling om reklamspråk
Copywriter: Einar Korpus (frilans)
www.reklamiska.se

Vad gillar du bäst? Och visar detta att Roger Åberg är ute och cyklar?