Att formulera den nya tidens copywriter – så går arbetet

Den nya tidens copywriter

För några månader sedan berättade jag att om att följa ett nytt spår, om att försöka formulera den nya rollen för en modern copywriter. Till stor del handlar det om att förstå det digitala skrivandet. Och den närmaste allomfattande processen som kallas för UX (user experience).

Att närma sig svaret på frågan ”Vad bör en copywriter bemästra, känna och till till?” är en svindlande spännande resa där jag på nytt – det var tio år sedan jag professionellt kände så – får känna mig som en nybörjare (det känns fantastiskt). Allt jag lär mig nu är nytt och intressant och spännande.

Mitt huvud är som en centrifug just nu; nya begrepp, termer, uppslag, tjänster och arbetssätt snurrar runt, runt, runt. I can’t stop thinking about UX (writing) … och ändå kämpar jag med att ”get my head around it”. Jag försöker hitta en struktur och ett sätt att förstå för att sedan kunna förklara. Jag har börjat, och ännu inte hittat (på) en modell som gör det supertydligt för mig och andra. Det är lockande att utgå från en modell som redan finns, men än mer lockande att hitta ett nytt att se det hela på. Work in progress verkligen.

Tillsammans med nära tio copywriters, digitala strateger och designers har jag nu en (sluten) Facebook-grupp, där vi benar ut de många steg och frågor som vi behöver formulera och svara på för att faktiskt kunna summera den nya tidens copywriter-roll. Vi är i uppstart, och kommer (tror jag) snart att få upp farten i diskussionerna.

Jag läser, sparar och samlar typ allt som jag hittar på ämnet UX-writing. Det finns både mycket och lite skrivet om ämnet. Jag har läst Don’t make me think (igen – lika bra i uppdaterad version) och håller på med Sprint.

För att börja någonstans har jag börjat samla det grundläggande om rollen som UX-writer på pleasecopyme.se/uxwriting – och låter domänerna uxwriter.se, uxwriting.se och uxcopy.com tills vidare peka dit.

Där står jag nu. Fortsättning följer …