Vill du skriva för UX? 4 verktyg att ha koll på
UX-design-världen handlar om design: om designprocessen och designverktyg och designers (det går 100 av dem på varje UX-writer). Så för att jobba som koll-på-orden-hjälte i ett UX-design-team behöver du först få koll på de verktyg som används där varje dag: Sketch, Figma, Slack och Invision. Och en radda bonusar på slutet.
Sketch
Vi börjar med kungen, monstret, mastodonten. De kallar sig för ”The digital design toolkit”, med betoning på ”the”. Programmet, skapat av holländska Bohemian Coding 2008, är enkelt och kraftfullt; med hundratals plugins kan du skapa design-prototyper snabbt och effektivt. Sketch är den självklara bästa kompisen för många, många UX-designers.
För oss UX-writers är det extra intressant att hålla koll på Kopie, som är ett plugin, ett ”copy editing tool” – fortfarande i beta – som lovar ”a better way for designers and writers to work together”.
***
Figma
Här snackar vi ett design-verktyg för att tillsammans skapa digitala gränssnitt, på prototyp-nivå. Mycket är likt Sketch, men det finns viktiga skillnader:
1) Figma är webb-baserat (browser-based) OCH finns som desktop. Det kräver med andra ord inte att du installerar någonting alls.
2) Figma är bättre utformat för samarbete i realtid; flera personer i teamet kan ändra och kommentera i samma dokument och allt synkas i samma sekund
Som mycket mer finns inte att orda om. Jag har skrivit här om varför Figma är mitt favoritprogram för att jobba med form och UX-writing.
***
Slack
Det är svårt att föreställa sig hur alla i UX-design-teamet skulle ha kommunicerat med varandra utan Slack. Det här är ett snacka-och-dela-filer-verktyg som finns som desktop-app, som mobil-app och också är webb-baserat. Du skapar kanaler/channels där du delar och diskuterar detaljer om varje projekt, uppdragsgivare eller ämne. Självklart kan du också skicka direktmeddelanden och dela filer med andra i teamet. Oumbärligt (och du slipper att få tusen mejl)!
***
Invision
En gigant bland prototypa-och-presentera-verktygen är Invision. Här kan designers skapa allt från wireframes (trådskisser så vackert kallade på svenska) till interaktiva prototyper att sedan lämna vidare till utvecklarna. Det finns en smidig kommentars-funktion som gör det möjligt för ”utomstående” – det vill säga UX-writers och uppdragsgivare – att kommentera och föreslå justeringar.
Invision är mästerliga på att marknadsföra sig i med artiklar, böcker, filmer och podcasts om att bygga digitala produkter tillsammans. Invision har till och med bekostat en dokumentärfilm som heter Design Disruptors. Det är icke förvånande att Airbnb, HBO, Lyft och Netflix finns bland deras kunder.
***
Bonusar:
Zeplin (bilden ovan) – verktyg för designers att ”lämna över” till utvecklare; alla screens/states samlas i rätt projekt, och i kodvänliga format. Själva överlämningen kallas för handoff, och verktyget går därför under benämningen handoff tools.
Flinto – app-baserat verktyg för att skapa interaktiva prototyper för … appar.
Principle – också ett verktyg för att skapa design-prototyper för mobil, webb och Apple Watch.
Framer – en stark uppstickare för att designa för webb och app, som gör det superenkelt att jobba med responsiva gränssnitt.
Abstract – ett workflow-verktyg för att samla, hantera och samsas om teamets alla Sketch-filer, för att slippa behöva fråga ”är det här senaste versionen?”.
UX Pin – en plattform där designers och utvecklare möts; här kan teamet ta projektet hela vägen från prototyp till lansering – med design-system, stilmallar och dokumentation på rätt plats.