Boken som ska få designers att skriva (jag vill läsa!)
Scott Kubie är min nya idol. Sättet han skriver på gör att jag bara MÅSTE läsa hans nya bok (även om jag inte är designer).
Scott Kubie är författare till en sprillans nya e-bok: Writing for Designers. Han är själv designer, och också content strategist på innehållsmarknadsföringsbyrån Brain Traffic (där Kristina Halvorson är bossen, och byrån arrangerar den uppskattade konferensen Confab). I själva boken lovar Kubie att göra läsaren mer organiserad i sitt skrivande – och att komma igång. På detta vis presenterar han den korta boken:
From product documentation to menu labels to marketing emails, writing for the web can feel challenging—even insurmountable. But it doesn’t have to be that way! Learn to scope and articulate writing assignments, build a repeatable workflow, and develop methods for productive editing, collaboration, version control, and delivery. Don’t struggle with writing—get the writing done.
Jag läser det första kapitlet, och fattar direkt att det här är bok också för writers, för oss som arbetar med orden. Att designers också lär sig skrivandets ädla konst är ingenting annat än utmärkt, men vi UX-writers borde vara de första att kasta oss över en sådan här bok. Jag köper den utan omsvep.
I det första kapitlet presenterar Scott Kubie ett steg-för-steg-sätt att jobba med skrivande i (UX)designprocesser. Han kallar det gärna för ett workflow. Boken är på 65 sidor, och de fyra stegen är dessa:
- Prepare (to write)
- Compose (the words
- Edit (what you wrote)
- Finish (the damn writing)
Han skriver med sådan lätthet om skrivandet. Han erkänner att det är svårt, alltid – men visar en väg som gör det enklare att skriva. Kubie uppmuntrar: ”writing is just thinking plus typing – it gets easier”.
Jag kan inte vänta på att läsa hela boken, så jag sätter tänderna i den nu.