Så skriver du rubriker som får klick (hint: inte som Buzzfeed)

Det här inlägget handlar om att formulera rubriker som fångar intresset genom att skapa nyfikenhet, men att till varje pris undvika missvisande överdrifter.

Medan boken Content marketing för alla mest skrapar på ytan om HUR du faktiskt skriver content gör Ann Handley ⬆️ en ordentligt djupdykning däri i sin bok Everybody Writes – Your Go-To Guide to Creating Ridiculously Good Content. Jag läser den bit för bit, för att verkligen ta in allt det braiga (och att också ha en del gottigt kvar att läsa).

Ann Handley ägnar fyra mycket läsvärda sidor av boken åt att förklara konsten att skriva rubriker. Det kan verka enkelt, men är en svår konst. Handley drar lans mot allt fler företags desperata försök att få artikel-klick genom att de kopierar hur sajter som Buzzfeed och Upworthy sätter sina rubriker. Varför är det ett problem? Jo, menar Handley, eftersom:

  1. De flesta företag behöver inte skapa content som får viral spridning á la Buzzfeed. Istället bör de sikta på att – för kunder och förhoppningsvis kommer-att-bli-kunder – skapa content ”so useful they’ll thank you for it”. Det är en helt annat femma.
  2. Sättet som Buzzfeed formulerar sina rubriker på är löjeväckande, och kommer att rasera din publiks förtroende för dig om du ”apar efter”. Folk kommer att tröttna på att du pumpar upp något som på sin höjd är ”mildly interesting”.

Som Buzzfeed gör bör företag alltså icke göra i sina rubriker. Vad är då bättre? Enligt Ann Handley bör du tänka på detta när formulerar den viktiga rubriken:

  • Skapa nyfikenhet (med måtta) – trigga intresset, och var ärlig
  • Håll vad du lovar – rubriken ska avslöja vad läsaren kommer att få ut av texten
  • Placera din läsare i rubriken – få med både fördelen och ”du”
  • Var sparsam med orden – 70 tecken är max (rubriken för det här inlägget har 62 tecken)
  • Använd siffror, gärna udda – siffror berättar vad läsaren kan förvänta sig av texten

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus.


Du hittar boken hos Bokus

Everybody Writes

Författare: Ann Handley
Antal sidor: 320

Om boken

Finally a go-to guide to creating and publishing the kind of content that will make your business thrive. Everybody Writes is a go-to guide to attracting and retaining customers through stellar online communication, because in our content-driven world, every one of us is, in fact, a writer. If you have a web site, you are a publisher. If you are on social media, you are in marketing. And that means that we are all relying on our words to carry our marketing messages. We are all writers. 

Ge mig boken “Everybody Writes”