5 take-aways om UX-writing (och vad folk tycker om föreläsningen)
Wow! Under oktober har jag mött nära 500 människor på föreläsningsturnén “UX-writing räddar världen”. Först Göteborg, sedan Malmö, Stockholm och final i Jönköping.
Det har på många sätt varit superlärorikt, både för alla som kommit för att lyssna, och för mig. När jag frågat efteråt är dessa 5 de viktigaste lärdomarna som publiken tar med sig hem.
Att lägga på minnet om UX-writing:
- Rätt ord kan få folk att lätt göra rätt, och leda till att du säljer mer. Nyckeln? Gör det så enkelt så att folk inte behöver tänka.
- Felmeddelanden är till för att berätta hur folk ska göra rätt.
- K är den viktigaste bokstaven i UX-writing: det är som bäst när den är kristallklar, kortfattad, konstruktiv, konverserande och konsekvent (med andra ord: du behöver ha en voice-and-tone-manual innan du börjar).
- Börja en konversation, och ställ frågor. Netflix till exempel frågar “Vem är det som tittar?”, istället för “Välj en tittarprofil.”
- Copywriting är att sälja med ord – UX-writing är att guida med ord.
Orden är lågt hängande frukter 🍊🍐🍎
Själva föreläsningen tar upp frustration, kunder som du får att göra fel, och att det kosta företag galet mycket pengar. Den visar också att det är ungefär lika lätt att göra rätt som att göra; det gör Slack, Spotify, SJ och Airbnb i sina bästa stunder. Poängen? Ord är lågt hängande frukter, där du kan göra quick wins, och en UX-writer bör definitivt finnas med i projektet från dag 1.
Skoj och skrämmande (i ständig utveckling) ✌️
Att ställa sig på scener för att prata om UX-writing har varit lika delar skoj som skrämmande, lika konstigt som kul. Jag har lagt ner jättemöda på att paketera föreläsningen verkligen. Ändå satte jag inte, om du frågar mig alltså, riktigt huvudet på spiken vid premiären i Göteborg (det grämer mig enormt; många var jättenöjda, men inte jag, inte till 100 procent).
Folk öser beröm över föreläsningen 🙏🏻
Jag tog till mig av det som kloka människor som jag litar på sa efteråt, och jag stuvade om, la till, tog bort och laddade om. I Malmö, Stockholm och Jönköping blev det annat ljud i skällan efteråt; jag är så glad över alla fina ord om föreläsningen. Tack verkligen! Här är ett urval:
“Briljant dragning om UX-writing. A true human experience.”
“Jättebra verkligen. Att få ihop content och design tidigt i designprocessen är det nya svarta!”
“Jag gillar ditt sympatiska och kloka sätt parat med lusten att dela med dig av kunskap.”
“Tydlig och inspirerande föreläsning som övertygar. Halleluja!”
“Grym föreläsning – satte igång huvudet BRA!”
“Tusen tack för en härlig och lättsamt lärorik föreläsning!”
“Väldigt inspirerande, pedagogiskt aha-igt och bitvis väldigt roligt.”
“Inspirerande med humor och igenkänning om ordens kraft. Tänk vilken skillnad ett litet ord kan göra. Starkt att ha den makten i sin hand, att få till en förändring bara genom att ändra ett ord.”
“Det var kul och lärorikt. Jag vill bara sätta igång med att finputsa orden i vår app nununu!”
“Underbar inledning som belyser det frustrerande problemet. Många utmärkta exempel på dålig UX-writing – och hur den kan bli bättre.”
“Det här var en ögonöppnare! Inspirerande, kul och handfasta tips som kan jag kan ta hem och börja jobba med direkt. Mycket på 70 minuter.”
“Det gick undan, och det gillar jag. Du är trovärdig och rolig att lyssna på.”
“Inspirerande föreläsning! Du påminner om att alltid tänka en extra runda över de där småorden som annars ofta bara skrivs i farten.”
***
Och vad händer nu? 👇
Under vecka 45 (2019) släpper jag en koncis e-bok om UX-writing. Alla 500 som har köpt biljett till föreläsningen får boken utan kostnad. Och i slutet av året startar det utbildningsprogram där du i en mindre klass ses digitalt och lär dig skriva mikrocopy i alla dess former (på svenska, och med massor av feedback). Fundera på om det är för dig. Håll utkik efter detaljer.
***
Får du nyhetsbrevet förresten UX Writing Summarized? Det är gratis och kommer en gång i månaden.