5 grejer som bygger riktigt bra content
Nu kommer du få veta hur du skriver content som folk verkligen vill läsa. Du kommer att hjälpa människor, få fans, och få folk att köpa av dig (nu eller senare).
“Vad är riktigt bra text-content?”
Den frågan har snurrat i min skalle länge nu. Jag har vridit och vänt, knådat den och klämt. Här kommer mina, och andras, tankar om vad som är typiskt för värdefullt, läsvärt och engagerande blogginlägg, artiklar och uppdateringar i sociala kanaler.
1. Det ska vara ditt (och stå ut)
Den du skriver för är kräsen. Och det är Google också. Båda vill ha content som är originellt, som bara finns hos dig, och som sticker ut bland alla andra utvattnade idéer.
2. Det ska ha en måste-läsa-rubrik
Gissa vad folk kommer att läsa först. Rätt: rubriken! Den måste få nyfikenheten och intresset att skjuta i höjden. Hitta läsarens problem, och hinta om att du sitter på lösningen. Se till att verben vinner över substantiven.
3. Det ska snabbt ge svar
Fundera på vad dina läsare har för fråga eller frågor. Ge dem svaret snabbt, genom att göra texten “lättskannad” med punktlistor och nyckelord i fetstil. Kom fort till godsakerna.
4. Det ska få läsaren att GÖRA
Vad kan jag lära mig här, och börja göra direkt? Det vill din läsare veta. Folk läser för att bli bättre på det du skriver om. Berätta vad som är första steget att ta. Ställ frågor som får läsaren att fundera över hur han/han bara använda de nya kunskaperna
5. Det ska vara fluff-fritt (med bara kärnan kvar)
Bort med luddet. Gå pang-på. Skriv kort om du kan. Sikta på 300-1 000 ord (du behöver inte skriva 2 500 Google-rekommenderade ord bara för att).
Så … skriv luddlöst content som sticker ut, kittlar redan i rubriken, ger snabba svar, och får läsaren att ta ett första steg direkt.
Vad börjar du med att få rätt i ditt text-innehåll?
***
Det kommer mera …
Jag frågade också de kloka människor som jag följer på Linkedin: Vad tycker du är typiskt för riktigt bra text-innehåll? Och svaren … briljanta. Jag summerar med glädje 10 av deras tankar. Kolla här:
10 saker som är typiskt för riktigt bra text-innehåll
- har ett syfte; jag vill göra något (känna och/eller köpa)
- griper tag i mig och talar till känslorna, gärna med en personlig berättelse (som berör)
- är glasklart; det är tydligt med vad det är, och slösar inte med min tid
- är lättsamt och enkelt att ta till sig (förklara fort varför detta är viktigt)
- ha en intresse-fångande rubrik som får mig att vilja läsa vidare
- gör mig nyfiken direkt, och har något oväntat får mig att haja till
- ger mig något värdefullt, som jag önskar mig (som en present)
- spelar roll för mig, och gör att jag vill engagera mig
- innehåller det sökord som du vill rankar högt på Google på
- är snyggt designat med underrubriker och styckeinledningar, och funkar på alla enheter
Det är inga små krav, det stämmer. Kanske är det därför som jätte-få företag fixar att skriva innehåll som ger det som de så intensivt önskar. Men nu när du vet exakt vad som krävs: tänker du göra jobbet, eller fortsätta att göra “rätt-så-okej” content?
Tacket för utmärkta inspel går till: Johan Börjesson, Gunnar Fägersten Novik, Maria Hedlund, Cornelia Broqvist, Emelie Andréasson, Therése Olsson, Camilla Boman, Hektor Ehring Jeppesen och Åsa Söderlund.
***
Läs också
🔥 Vad är bra content marketing?
🔥 Så skriver du content – 3 bästa råden från experterna
🔥 Ge din läsare en anledning att läsa (säger Sam Leith)
***
Läs på andra håll
💦 The Nine Ingredients That Make Great Content (Neil Patel)
💦 Text length: how long should a blog post be? (Yoast)
💦 Så får du fart på produktionen av content – 7 enkla tips (Pontus Staunstrup)