Vrid upp du-volymen i dina rubriker och texter
Det här med “vi och våra” är en grej jag funderat på på sistone. Jag ska förklara:
Du som skriver tänker lätt på dig själv och det du erbjuder. Läsaren gör likadant: tänker på sig själv, och på hur det du erbjuder kan göra för honom eller henne. När du skriver behöver du tänka allt utifrån den som läser istället för att allt skulle handla om dig, och vara ditt.
Vrid ner vi-skrytet
Hur ofta ser vi inte formuleringar som “våra medlemsförmåner”, “vår kundklubb” eller “vårt erbjudande”?
Det är ju inte klokt, egentligen.
Och hör på detta:
Häromdagen stod jag i kön på H&M, och på väggen bakom kassan stod det stort:
“Välkommen till vårt medlemskap.”
Gah. “Vårt medlemskap?” (Nä, det kan ni behålla för er själva.)
Vrid upp du-volymen
Bättre då är att sluta klänga sig fast vid “vi och våra” (don’t claim ownership, som det heter på utrikiska), och berätta att “som medlem har du de här förmånerna”, “kundklubben ger dig …” och “här får du hjälp med …”.
Vrid ner vi-skrytet, och vrid upp du-volymen i dina rubriker och texter.
***
🚀 Den här skrivrådet kommer från nyhetsbrevet om copywriting, som jag (Mattias Åkerberg) skriver och skickar ut en gång varje månad. Det är gratis. Vill du få det? Se till att signa upp på nyhetsbrevet om copywriting, så får du det.