Så mycket bryr sig folk om reklam

Serious fun.

Så heter blogginlägget som jag snubblar över.

Det är Dave Trott som har skrivit.

Dave är en av tidernas stora copywriters i England; han är en bit över 70, och bor utanför London. Förutom en massa reklam har Trott skrivit böcker som Creative Blindness, One Plus One Equals Three och Predatory Thinking (alla på temat “reklam och kreativt tänkande i ett).

Och så skriver han sedan 2008 en blogg packad med klokskaper om reklam och skrivande.

Folk bryr sig minimalt om reklam

I blogginlägget gör Dave Trott det tydligt hur milsvid skillnad det är att jobba med reklam, och att arbeta med någonting viktigt, som att rädda folks liv. Vårt jobb som reklamskapare och reklamskrivare är inte lika viktigt som brandmän och lärares.

Och folk funderar lika lite på reklam som de funderar på om de ska diska ur mjölkflaskorna eller inte innan de ställer dem för natten (ja, det här är England för rätt så länge sedan).

Poängen: folk bryr mig mycket lite om reklam.

Så … vi måste göra rolig och intressant reklam

Därför måste vi som skriver och skapar reklam se till att göra något skoj av det hela. Ta inte för himla allvarligt på det; du gör inte reklam för akademiker och branschkollegor, utan för folk som är som folk är mest.

Du måste göra det intressant och “serious fun” för dem, för att de ska bry sig alls.

Eller bry sig mer.

Amen.