9 lärdomar om copywriting ur nya författarboken “Tag och skriv”

Tag-och-skriv-bok-om-att-skriva

Det är lördag i södra Spanien. Det är den sista februarikvällen 2020. Det är skottdagen, bonusdagen. Vi har ätit lunch precis där stranden börjar, och barnen och jag har badat i poolen (inte varmt alls, men vi har redan vant oss vid 15-16-17 grader).

Utanför vajar en upplyst palm i vår trädgård. Av de gröna bergen en bit bort syns ingenting så här om kvällen. Evelina och jag dricker rött vin och äter choklad. Vi kollar på något program om ett team som gör om ett skjul till restaurang på en vacker plats i Karibien. Och nu sitter vi och läser.

Jag läser nya “Tag och skriv”. Det är en bok där 14 författare skriver om att skriva. För många är det säkert ointressant att läsa om, men för oss som skriver (och läser) är den här typen av böcker “hot stuff”.

Jag fattar inte varför boken heter “Tag och skriv”. Titeln har gäckat mig i dagar nu. Inte så mycket “skriv” såklart, men “tag” desto mer.

På min resa genom boken fastnar jag för tre texter: den av Annika Norlin (hon Säkert och Hello Saferide, du vet), den av Torbjörn Flygt (han som skrev Underdog, om du minns), och den av … här vaknar vår dotter Ilse på övervåningen, och jag rusar upp, kryper ner bredvid henne, och sniffar på hennes guldlockar medan hon somnar om, jag smyger ner igen, hänger tvätten, ställer in vinglasen i diskmaskinen … den av Kristoffer Leandoer (ett nytt namn för mig; mest känd för boken De försvunna böckernas bibliotek).

Jag läser deras texter om att skriva med copywriter-glasögonen på. Bildligt talat; jag har inte glasögon.

Här är de 3 grejer ur de 3 texterna från Annika Norlin, Torbjörn Flygt och Kristoffer Leandoer som jag tar med mig:

Annika Norlin – Att skriva en låttext

  1. Låttexten har en enda uppgift: att väcka en känsla, att öppna en port, som får läsaren/lyssnaren att känna “jag vill vara en del av det här”.
  2. Det tar ett tag att komma fram till det intressanta. Skriv flera fulla sidor, och vaska sedan fram guldet ur det du skrivit.
  3. Skriv inte som Veronica Maggio pratar och tänker. Skriv som du pratar och tänker. Du måste använda dig av det bästa verktyg du har: din egen blick.

Torbjörn Flygt – Motvalsen

  1. Att gå vilse är det bästa som kan hända dig. Du rör dig i okänd terräng, du upptäcker något nytt, och det gör att du förnyar dig.
  2. Gör stora ändringar i ditt förhållningssätt till skrivandet, även om det inte innebär att varenda läsare upptäcker skillnaden (kanske är det inte ens meningen att läsaren ska upptäcka den).
  3. Om du lagar samma rätter, tränar på exakt samma sätt, och sätter ner fötterna på samma ställe, då blir du till sist blind. Istället: se öppningar, och hitta nya stigar till vattenfallet.

Kristoffer Leandoer – Vad innebär det att skriva?

  1. Tacka ja, även om du vet att du är dödsdömd. Du lär dig allt genom att läsa mycket, och härma det du läser.
  2. Genom vems ögon ser du världen? Välj ett annat titthål – det kan åstadkomma underverk med en text. Ett lysande exempel: den här serie-strippen hur Dream of the Rarebit Friend (skapad av Winsor McKay).
  3. Skriv när du är trött; då lämnar självkritiken gränsen obevakad. Men lämna helst aldrig en text ifrån dig förrän du hunnit sova på den en natt; i regel finns det några få men viktiga tillägg att föra in i texten när du vaknar.

***

Vill du läsa “Tag och skriv”? Det kan du göra på Storytel. Och om du inte redan är igång där får du 30 dagar att testa fritt när du börjar prova på storytel.com/pleasecopyme