Hur skriver du? 3 grejer om hur jag skriver copywriting

Jag har skrivit copywriting i 15 år nu. Det blir bara roligare. Här är 3 grejer som har slagit mig, om HUR jag skriver:

✏️  Jag har aldrig hela texten klar för mig från start. Jag tänker, tänker, tänker och så börjar jag. Medan jag skriver kommer idéer: “så här skulle jag kunna säga det”, eller “den här liknelsen kanske funkar – jag testar”. Det blir kuligare så.

✏️  Jag skriver “som jag snackar” (men inte talspråk). Istället för “Min ambition är att åstadkomma en kompetenshöjning i hela personalstyrkan” skriver jag “Jag tänker erbjuda alla lärare på skolan att utbilda sig, så att de blir ännu bättre på att vara lärare.” Det är längre, och också enklare att förstå. Det händer verkligen något när du gör substantiv (“namn på ting”) till verb (“sånt som man kan göra”).

🥖  Jag skriver “som OM jag vore salongs”. Då lever texten. Den blir härligare att skriva – lite full i f*n så där – och den blir skojigare att läsa. Hjärnan din vill att du uppmanar och roar den. Så i senaste brevet om #copywriting skriver jag:

“Det gäller att hänga med, att be on top of things (som fransosen ALDRIG skulle ha sagt).”

Och idag på morgonen mejlade läsaren Monica mig. Hon skrev om de orden:

😂 “Fan.. bara du sätter dom här orden så att man blir mer nyfiken. ⭐️ Vilken härlig start på denna fredag.”



Kommentarer inaktiverade.