När utbildare tappar oss – och hur de kan vinna tillbaka publiken

Det är lätt att känna sig lurad som kursdeltagare. Man betalar tid och pengar för att gå en utbildning, sätter sig i skolbänken – och möts av någon som tryggt klickar sig igenom sina slides. Duktigt, korrekt … och sorgligt ofta dödstråkigt. Energin försvinner innan kaffet hunnit kallna.

Varför händer det så ofta?

Några klassiska fällor:

  • Slides som snuttefilt – den som utbildar gömmer sig bakom punktlistor i stället för att vara närvarande.
  • Allt är förutsägbart – ingen dramatik, inga överraskningar, bara ett manus som tickar på.
  • Innehållet stannar i teorin – deltagarna får sällan känna, pröva eller se hur det funkar i verkligheten.
  • Ingen interaktion – publiken blir passiva mottagare, inte medskapare.

Tre byggstenar för att väcka publiken

Det som lyfter en utbildning ur powerpoint-dvalan är nästan alltid en kombo av:

  1. Drag – tempo, mod och nerv. Det måste KÄNNAS att någon verkligen vill något med oss i rummet.
  2. Konkret – exempel, bilder, små case som ger idéerna kött på benen.
  3. Genomtänkt interaktivitet – frågor, mikropauser, miniövningar som får publiken att tänka och bidra.

***

Så här gör jag när jag utbildar

När jag utbildar försöker jag se varje deltagare.

  • Är vi en liten grupp hälsar jag alla välkomna med namn och en avväpnande fråga för att lätta på stämningen.
  • Om det är 50, 100 eller 500 personer pratar jag alltid till en du, aldrig till ett ni.
  • Jag uppmuntrar var och en att vara framåtlutade, skriva i chatten, vara med i stunden – ofta. Det skapar nerv och rytm. Det blir live, där och då.

Jag försöker också göra det jag lär ut konkret genom att:

  • Prata om kunskaper som går att använda samma dag.
  • Uppmuntra till att börja smått, istället för att dra igång jätteprojekt.
  • Påminna om att inte bara ta in – utan att faktiskt agera.

Och så behöver man ha lite kul också. Det är viktigt på allvar. 😂

Summan av kardemumman:

En utbildning ska inte bara fylla huvudet. Den ska kännas i kroppen, ge energi och tända en gnista att GÖRA något redan innan man lämnat rummet. Det fixar långt ifrån alla utbildare.