Hej då, lorem ipsum! Så bör din UX-writer arbeta med proto-content
Din UX-process riskerar att bli otäckt dyr och dra ut på tiden om du använder lorem-ipsum-texter (eller inga texter alls). Formen och texten på en app/sajt bör växa fram ihop, eftersom design är text och form tillsammans.
Läs också: Misstaget som gör din UX-process otäckt dyr
Proto-content – vad och hur?
Låt oss börja med vad. Redan på skiss-stadiet i processen är det möjligt att skriva:
– Rubriker för sidor och sektioner
– Nyckelord (både verb och substantiv)
– Knapp-texter och länk-texter
Lägg inte kraft på att vara smart och påhittig. Lägg istället kraft på att välja rätt ord. Ska det stå ”Sök” eller ”Filtrera”? Ska det stå ”Spara”, ”Skicka” eller ”Publicera”? Tänk igenom hur många produktfördelar eller prispaket du vill presentera, eftersom det styr formen.
Skriv så realistiskt proto-content som möjligt, och se det som ”ett jättebra första utkast”. Namn och tider och datum bör vara verkliga. Det är klokt att formge skiss-innehåll i ett fult typsnitt för att göra det tydligt att det är work-in-progress (ja, jag pratar om dig, Comic Sans). Du kan också göra texten i magenta, så att du tydligt ser vad du ska se över eller ändra innan appen/sajten lanseras.
Tre vägar till proto-content
Låt oss gå till hur. När det gäller längre texter finns det flera vägar att använda eller skapa proto-content. Här är de vanligaste:
– Använd eget existerande innehåll; det ger dig något att jobba med. Du kan ändra eller ta bort det senare, och fördelen är att sådana texter har relevant innehåll och en realistisk omfattning.
– Använd konkurrentens innehåll; det är mer användbart än lorem ipsum (om du saknar eget existerande innehåll). Dessa texter är relevanta eftersom de har ett liknande innehåll och riktar sig till samma målgrupp. Men … se till att din app/sajt inte lanseras med konkurrentens texter!
– Använd nyproducerat innehåll; det kräver mycket tid, men skapar texter som är realistiska och mycket betydelsefulla i det fortsatta arbetet. Texterna får gärna vara ”ruffa”, och måste inte vara perfekta.
Vinka hej då till lorem ipsum, säg hej till proto-content – och skapa en UX-process som blir rätt från början (och aldrig riskerar att bli mycket, mycket, mycket dyrare än vad som var början)!
Läs också (på svenska)
– Vad #$@&%*! är en UX-writer? Och vilka är UX-writers? (del 1)
– Vad gör en UX-writer? (del 2)
– UX-writing enligt Google – bästa råden från Google I/O 2017