De bästa böckerna om mikrocopy
En UX-writer skriver mikrocopy/microcopy, du vet de där små texterna och orden som du möter i ett formulär, felmeddelande eller bekräftelsemejl efter ett köp. Sådana ord och texter är världens chans att hjälpa användaren, att hålla kvar besökaren och att förmedla varumärkets rätt ton. Här kommer tumregeln ”Veta-göra-känna” väl till pass: Vad ska besökaren veta, göra och känna i den här situationen?
Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus.
Jag skrev ett kapital om mikrocopy redan 2011, i boken Sälj det med ord – konsten att skriva redan. Sedan dess har både mycket och lite hänt. Mycket i form av en radda böcker och artiklar på ämnet. Lite i form av få utbildningar och kurser som verkligen handlar om mikrocopy (desto fler om att skriva för webben). Här är böckerna att börja med för dig som tänker lära dig mer om mikrocopy:
Microstyle: The Art of Writing Little
Författare: Christopher Johnson
Finns på Bokus.
How to Write Short: Word Craft for Fast Times
Författare: Roy Peter Clark
Finns på Bokus.
Writing for Interaction
Författare: Linda Newman Lior
Finns på Bokus.
Microcopy: The Complete Guide
Författare: Kinneret Yifrah
Finns som e-bok och pappersbok på www.microcopybook.com
Microcopy: Discover How Tiny Bits of Text Make Tasty Apps and Websites
Författare: Niaw de Leon
Finns som e-bok på Amazon.
Saknar du någon bok i listan? Kommentera eller skicka ett mejl till mattias@pleasecopyme.se
***
Läs också
– Vad #$@&%*! är en UX-writer? Och vilka är UX-writers? (del 1)
– Vad gör en UX-writer? (del 2)
– UX-writing enligt Google – bästa råden från Google I/O 2017