UX-writing åter på Google-konferensen – nu om att skapa personas för röststyrda assistenter
2017 var året då UX-writing för första gången fick plats på scenen under utvecklarkonferensen Google I/O i Mountain View (Palo Alto, söder om San Francisco); Maggie Stanphill, Allison Rung och Juliana Appenrodt berättade då om hur ord kan göra digitala produkter mer mänskliga med rätt röst och ton (tone and voice).
Se hela föreläsningen – och sammanfattningen.
På årets konferens – mellan den 8 och 10 maj 2018 – kommer UX-writer-teamet under två så kallade ”office hour” att se över tonen och textinnehållet i företagets digitala produkter, tillsammans med utvecklarna. Teamet kommer att visar hur ”writing” kompletterar den visuella designen, genom att bidra med: ”basic product writing strategies” och besvara frågor om ”brand voice, feature naming och content management”.
Utöver dessa ”office hours” kommer UX-writing att lyftas när Walter (Wally) Brill och Daniel Padgett har sin dragning ”Creating a persona: what does your product sound like?”. De arbetar båda med Google Assistant, som är en röstassistent som genom röst- och textkommandon kan lösa det mesta för användaren. Tjänsten lanseras i Sverige och 25 andra länder under 2018.
Brill och Padgett kommer att prata om vad är en persona är, och hur den kan förstärka produktens identitet. De delar exempel och ger verktyg och råd för att skapa ”personas that transform voice-enabled interfaces”.
För övrigt är det mycket snack om röst-assistenter nu; förutom Google Assistant finns Alexa/Echo (Amazon), Homepod/Siri (Apple) och Cortana/Invoke (Microsoft) – och frågan är nu bara vilken assistent som kommer att vinna ”the voice war”. Det som talar för Google Assistant är att hundratals miljoner användare redan har många av de Google-tjänster som kopplas till assistenten, däribland Maps, Calender, Search, Youtube, Google Play och Chrome.