Vad sjutton är copywriting?
Copywriting är skrivande + påverkan + försäljning. Det du skriver ska fånga läsarens intresse, tala till hennes känslor, påverka henne i en särskild riktning och få henne att vilja göra något. Copywriting är det enda skrivandet som har ett kommersiellt mål; det är “salesmanship in print”.
Kort sagt ska copywriting leda till – eller åtminstone bana vägen – till någon form av handling. Om journalistik handlar om sådant som har hänt, handlar copywriting om att få saker att hända. Eller som det så snitsigt går att säga på utrikiska: ”to move people to action, and to make things sell better.” Du ska förmå att göra din läsare till köpare, eller åtminstone ta läsaren närmare ett köp.
En tuff barnlek
Att skriva copywriting är ett tufft jobb. Det är också en barnlek. Det är tufft eftersom du går in i kampen om folks uppmärksamhet; vi har alla för lite tid för att ha tid för allt och alla, och måste därför välja och välja bort. Vi läser inte ens det vi väljer att läsa ordentligt. Vi läser flyktigt och inte alls (ofta bara 20 procent av texten, på jakt efter det viktigaste, det vi söker).
Ett enkelt kort-skrivande
Det förvånar därför ingen att copywriting är ett koncist skrivande. Det är talande att det långa copywriting blir det korta copy. Dessutom vinner du mycket på att skriva enkelt och pang-på. Då blir du i bästa fall läst, förstådd och uppfattad som intelligent (det sista finns det en intressant undersökning som visar).
Att skriva copywriting är en barnlek. eftersom det är ett kreativt skrivande. Du får (bör!) vara påhittig, nyskapande, smart, fri i tanken – och trivas med att gå din egen väg, både språkligt och tankemässigt.
Skriv med stories – lyssna på podden
Copywriters är fenor på att strukturera en jättemassa information, och presentera det på ett sätt som går att ta till sig. Vi gör det genom att ta en sak i taget (inte allt på en gång), och ofta genom att berätta en story. Och så berättar vi för dig som läser vad vi vill att du ska göra.
Om du vill veta (höra!) mer om copywriting vill jag att du lyssnar på podden Digital marknadsföring. I det senaste avsnittet snackar jag, Mattias Åkerberg, om copywriting så det står härliga till. Mitt snack med programledaren Tony Hammarlund landar på 59 minuter.
Vad tycker Hanna?
Många gillar redan avsnittet. Som Hanna Aspklint, till exempel. Hon är vd på Knowit Jönköping, och skriver på Linkedin att den som lyssnar får fem listor, ett helt ramverk & konkreta ”gör så här istället”. Hon går så långt som att kalla mig “generös och smart” (äsch då). Kanske har hon lite rätt, och i så fall gör du såklart klokt i att lyssna.
> Jag vill lyssna när du pratar om copywriting i podden
Läs också (på så-skriver-du-temat)
– Så skriver du som du snackar (och får MÅNGA fler att vilja läsa dina texter)
– Så skriver du rubriker som får klick (hint: inte som Buzzfeed)
– Så skriver du content – 3 bästa råden från experterna
Får du Mattias nyhetsbrev om copywriting? Se till att du får det – signa upp här.