21 böcker som marknadsförare och säljare läser i sommar
Få människor har utmanat mig som Johan Åberg. Han är den ödmjuke/oödmjuke bossen på Next State, gör podcasten “What’s in the water” ihop med Walter Naeslund, och har nu skrivit boken #MegaDeals med Christopher Engman.
Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus.
Nu inför sommaren tipsar Johan på Linkedin om de böcker som han läser om och om igen (och får tips på ännu fler från sina följare). Här är böckerna som Johan Åberg tycker att marknadsförare och sälja definitivt borde läsa:
Execution – The Discipline of Getting Things Done
Good Strategy/Bad Strategy – The difference and why it matters
Självklart tycker Johan Åberg också att du bör läsa hans nya bok Megadeals (och det tror jag bestämt att han har rätt i). Megadeals-boken kostar 349 kronor (med frakt), och går enkom att beställa på www.megadealsadvisory.com
———-
***
Min fru Evelina Åkerberg och jag (Mattias Åkerberg) driver tillsammans start-upen Rulla vagn, som finns till för Sveriges över 500 000 gravida och småbarnsföräldrar. Ihop med Evelina gick vi Johan Åbergs intensiva utbildning “Vinn större affärer smartare”. Det var bland det bästa, och mest utmanande, vi gjort. Och boy, sicka resultat vi har nått efter utbildningen! Johan Åberg utmande oss på sätt som få kan. Hatten av.
***
Bland kommentarerna till Johans boktipsar-inlägg fyller hans följare på med ordentligt många fler. Alla dessa böcker handlar om förändrande vanor, positionering, digital framgång, och marknadsföring vida värd pengarna.
The Persuasion Code – How Neuromarketing Can Help You Persuade Anyone, Anywhere, Anytime
Working Out Loud: For a better career and life
Atomic Habits – An Easy and Proven Way to Build Good Habits and Break Bad Ones
Deep Listening – Impact Beyond Words
Apparnas planet : människans roll i en digital värld
The Strategy Book – How to think and act strategically to deliver outstanding results
Bang for the buck : kommunikation som skapar resultat
Never Split the Difference – Negotiating as if Your Life Depended on It
Crossing the Chasm : Marketing and Selling Disruptive Products to Mainstream Customers
Positioning: The Battle for Your Mind
Zone to Win – Organizing to Compete in an Age of Disruption
Zero to One – Notes on Start Ups, or How to Build the Future
Good To Great : Hur vanliga företag tar språnget till mästarklass
Maxa snacket : så når du framgång genom digital kommunikation
Jab, Jab, Jab, Right Hook – How to Tell Your Story in a Noisy Social World
***
I Linkedin-tråden till det här inlägget gör Michael Wahlgren, grundare av Pineberry och superkunnig inom sökmotormarknadsföring, ett välkommet inspel: “läs Digital Marketing in an AI World”. Så här skriver han själv om boken.
***
Vill du få ännu fler boktips om försäljning, copywriting och storytelling? Varsågod – här hittar du böckerna som alla finns i min bokhylla (över 40 boktips)!