Så hittar du rätt kunder – och slipper slösa tid på bromsklossar
Hälften av allt jag kan om copywriting och försäljning har jag lärt mig från Dan Lok. Under pandemin gick jag många snöiga promenader i “mitt” elljusspår på Kållandsö och lyssnade till hans utbildningar om att skriva och sälja. Här sammanfattar jag hans bästa råd om att hitta rätt kunder. Och med rätt menar han, och jag, de som faktiskt vill något (och som har pengarna det kostar att anlita någon så duktig som dig).
- Se till att rätt folk hittar dig från början
Börja med att vara tydlig i din kommunikation. Skippa det generella snacket och rikta dig direkt till de kunder du faktiskt vill ha. Det är ingen idé att försöka locka in folk som inte ens är i närheten av att vara redo att köpa. Var också tydlig med priser och vad som gäller, redan från start. Är dina tjänster dyra? Säg det. Då slipper du slösa tid på folk som inte är beredda att betala vad du kostar. - Fråga rätt saker tidigt
Ha en smart kvalificeringsprocess. Ställ frågor om budget, tid och vad de faktiskt vill åstadkomma. Då kan du snabbt sortera bort de som inte är redo. Du kan till och med ta betalt för ett första möte (där du och uppdragsgivaren skapar ramarna för ett samarbete) – de som betalar för din tid är troligen mer seriösa. - Prata om vad de får – inte hur det funkar
När du närmar dig ett beslut, sluta prata om alla funktioner och detaljer. Det viktiga för kunden är vad de får ut av samarbetet. Så fokusera på det. Fråga också när de kommer att fatta beslut (och vilka som är med och fattar beslutet). Om de börjar sväva iväg eller verkar osäkra, är de förmodligen inte redo än. - Sätt en gräns för dina uppföljningar
Tre uppföljningar är nog. Om du inte får svar då, släpp det och gå vidare. Försök att automatisera dina uppföljningar så du inte fastnar i att jaga oengagerade kunder.
Alltså: Var tydlig, ställ rätt frågor, och lägg din tid på tänkbara kunder som faktiskt vill något. De andra då? De får hitta någon annan. 👌