3 måste-få-med i din nästa rubrik

Det här med rubriker är intressant.

Eller intressant och intressant.

Rubriken är snarare avgörande för om du kommer att locka läsare till din text. Rubriken är det första som dina läsare kommer att möta, och också de orden som flest (8 av 10!) kommer att läsa.

3 måste-få-med i din nästa rubrik:

  • Verb hellre än bara substantiv (“Kom igång med inbound marketing på 30 minuter”, istället för “Inbound marketing i praktiken”).
  • En siffra, och skriv den som en sådan: 3 knep, 9 saker, 14 nycklar eller 21 fakta. Det är löjligt hur väl det super-specifika “går hem”, men tänk ändå på att variera “mallen” för dina rubriker.
  • Sökordet, alltså det eller de ord som folk googlar på (och som Google förstår), till exempel “content”, “inbound marketing” och “så här eller såhär?”.

Alltså: få med verb, en siffra och sökordet i dina rubriker.

Läs vidare

😬 Fastnat på rubriken? 10 sätt att skriva så att läsaren fastnar