UX-writing är hett: 3 nya artiklar på svenska (inspirerade av föreläsningen)
Nu händer det grejer!
Först kom 500 UX-intresserade på föreläsningen “UX-writing räddar världen”.
Sedan rök platserna till Sveriges första digitala utbildningsprogram i UX-writing i ett nafs (det går att gå programmet med start i april 2020 också).
Och nu börjar det dyka upp artiklar på svenska både här och var, författade av duktiga skribenter som lyssnade och lärde i publiken under föreläsningarna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping. Mäktigt kul att se. Kolla här:
UX-writing förvandlar frustration till förtjusning
3 grejer att ta med sig:
- UX-writing spelar verkligen roll i e-handel; osmidigheten leder till frustration, och 75 % överger sin kundkorg
- Mikrocopy är ett finfint verktyg för att minska frustrationen – och förhindra att dina kunder flyr till konkurrenten
- Kalla aldrig din användare för användare så att de hör (det är tekniskt och själlöst).
5 exempel på grym UX-writing – och 5 tips för att skriva lika bra
3 grejer att ta med sig:
- UX-writing och copywriting är inte samma sak. Copywriting är texten som säljer in tjänsten och får dig att vilja börja använda den, medan UX-writing är texten du möter när du använder tjänsten.
- Kolla in Headspace, Mailchimp och Slack om du vill hitta hjälpande mikrocopy (Avanza och Dreams är goda svenska exempel).
- För att testa dina ord: läs det du skrivit högt, så blir det snabbt tydligt om texten är lätt att förstå eller om den saknar empati.
UX-skrivande får kunderna att hitta rätt – och handla mer
3 grejer att ta med sig:
- UX är direkt kopplat till affärsnytta, och dagens kunder sitter på makten; det blir dyrköpt att servera folk en dålig digital upplevelse.
- Låt inte som en mobbare som ropar korthuggna meningar: ”Du har inga vänner”.
- Ta in en driven UX-writer på ett tidigt stadium, så får tekniken chans att jobba ihop med bra copy.
***
Signa upp på nyhetsbrevet om UX-writing (över 1 700 får det redan)!
Jag (Mattias Åkerberg) är UX-writer, och skickar varje månad ut ett supersammanfattande nyhetsbrev, på engelska, om UX-writing. Folk gillar det, och berättar det gärna. Det heter UX Writing Summarized. Vill du också få det?