Vad 5 pojkband lär dig om att skriva för chatbots [UX-writing]

How to write for chatbots

Den här veckan har jag jädrar i min låda utmanat mig själv. ↓

När Hans Lindholm och Lina NilssonSwedbank frågade om jag vill föreläsa för deras content-team om att skriva konverserande UX-writing för chatbots, sa jag ja.

När de berättade att det skulle vara en heldag i min regi, och att hela klabbet skulle vara på engelska, då sa jag fortfarande ja.

Och vet du?

Det gick riktigt himla bra. 💪

Så den här veckan har content-teamet på Swedbank (med medarbetare från Estland, Lettland, Litauen och Sverige) fått höra mig snacka om “How to write UX for chatbots”. Det blev ett bombardemang med “food for the brain” om att skriva mer som du pratar, om att spela ping-pong med kunderna, och om hur du reparerar en konversation genom att omformulera istället för att upprepa samma sak igen (det kallas för rapid reprompt, och om det kan Cathy Pearl på Google massor).

5 ta-med-sig-saker om att skriva UX-writing för chatbots

Här är 5 grejer som folk i teamet verkligen tog till sig:

  • Du gör klokt i att på att skriva “step by step”, att ge hjälp i bitar
  • En chatbot bör aldrig säga “Jag vet inte” eller “Jag förstår inte” – hitta en annan väg vidare
  • Verb vinner över substantiv, eftersom verb är ord som får folk att göra (rätt)
  • Säg det som behöver sägas, och inte mer – “guide people to success”
  • Börja och avrunda snacket lika starkt – säg “Hi there!”, säg “Happy to help!”

Och förresten … i föreläsningen avslöjar jag också “5 things that boybands can teach us about writing for chatbots”, något som gick rakt in och som fick folk att skratta (tack Boyzone, Take That och Westlife). 😂

***

Vill du ta del av den här föreläsningen, på svenska eller engelska? Den kan bli 60-90 minuter. Skicka ett mejl till mig, så kollar vi om videoföreläsning eller IRL är det du söker. Du når mig på mattias@pleasecopyme.se