Så hittar du den GYLLENE detaljen i din story[telling]

Vilken var den senaste boken eller Netflix-serien som verkligen stannade kvar hos dig och varför? Ständigt matas vi med berättelser, större delen av våra vakna timmar faktiskt. Några dröjer sig kvar ett tag, de allra flesta glömmer vi bort. Få fastnar, på riktigt. Kanske var det en gyllene detalj som gjorde att den där braiga filmen nu etsat sig fast i ditt minne och spelas upp i ditt huvud, igen och igen.

Detaljer, detaljer, detaljer

För att få din story att stanna hos läsaren behöver du identifiera den där utvalda och betydelsefulla händelsen som klickar med din läsare. Det kan vara sucken av ett erkännande eller en överraskande vändning i slutet, som i exempelvis filmen Shutter Island som handlar om polisen Teddy Daniels (Leo DiCaprio) och hans kollega som får ett fall som ska utredas på ett mentalsjukhus på en ö. Väl på plats på ön får utredningen en oväntad vändning och för att lösa fallet måste Teddy konfrontera sig själv för att hitta lösningen. Filmen bygger upp till ett slut med ett ”Aha!”-moment så starkt att det dröjer sig kvar länge, kanske för alltid. Denna gyllene och omsorgsfullt placerade vändning kan vara avgörande för hela upplevelsen och lyfta din berättelse från bra, till fantastisk.

Linda in en gyllene sanning som känns

I sin bok Do Story – How to tell your story so the world listens, benämner Bobette Buster detta fenomen som den gyllene detaljen (the gleaming detail). Den gyllene detaljen fångar både känslan och kärnan i berättelsen på en och samma gång, ett enastående ögonblick av insikt. Detta guldkorn som ser till att berättelsen fastnar och dröjer sig kvar länge är också en bokstavlig framställning av sanningen som bor i varje story. Så när du skriver din historia, fråga dig själv: vad är sanningen i just din story som du vill berätta?

The devil is in the detail – Fallet Helga

Låt oss titta närmare på ett exempel ur boken Do Story och se om du i den följande berättelsen kan urskönja den gyllene detaljen. 

I slutet av 1940-talet gick Helga, en gift tvåbarnsmor, till domstolen med en vädjan om skilsmässa på grund av”oacceptabel grymhet”. Värt att komma ihåg är att detta utspelar sig under en tid då kvinnor oavsett skäl inte vågade skilja sig från sina män, främst med tanke på den ekonomiska situationen. Helga och hennes man var välmående och respekterade katoliker som var välsignade med två små pojkar, tre och fem år gamla, och bodde i ett fint hem. Trots detta hade Helga inget annat val än att ansöka om skilsmässa. Helga tvingades väcka sitt eget ärende till domaren eftersom ingen advokat ville ta sig an en kvinnas fall. Till slut fick Helga igenom skilsmässan, men först efter att domaren offentligt förnedrat och berättat för Helga att hennes handlingar avslöjade allt om hennes dåliga karaktär och att hon måste vara en svag fru och en ytterst dålig mamma. Domaren tyckte därför synd om de två barnen och tilldelade Helga huset för att ge pojkarna någon form av stabilitet. När Helga till slut lämnade domstolen och återvände hem öppnade hon dörren och fann huset helt tomt. Medan Helga hade varit i domstolen hade varenda pinal tagits bort: alla möbler, garderoberna som varit fulla med kläder, sängar, barnleksaker, lampor. Till och med vägguttagen hade rivits ur väggarna.

Det sitter i väggarna

I den här hjärtskärande berättelsen upptäcker vi en gyllene detalj som visar oss vad som troligtvis har motiverat den här kvinnan att uthärda den offentliga förödmjukelsen med en skilsmässa. Med bilden av de utrivna vägguttagen på näthinnan kan vi till fullo förstå hennes desperata behov av att skilja sig från en småsint, hämndlysten man som förnekar sina egna barn inte bara deras leksaker utan även de viktigaste basbehoven som el, ljus och värme. Denna lilla, vanliga detalj avslöjar historiens gömda sanning – Helgas emotionella förtvivlan. De utskurna vägguttagen berättar för oss hur hjärtlöst hennes hem hade blivit. Det är oundvikligt att inte känna medkänsla för Helga och hennes två barn.

Den iskalla sanningen dröjer sig kvar

Notera också att vi som läsare endast blir serverade de enklaste fakta i storyn. Det finns ingen uttalad dom för hennes man. Det anges inga direkta skäl för hennes sätt att agera. Allt vi får veta är att Helga tar en väldig risk och därmed får genomlida en offentlig och nedklankande ordström från domaren. När berättelsen går mot sitt slut följer vi Helga till sitt hus och upptäcker att allt som gör ett hem till just ett hem nu är borta – deras kläder, möbler, till och med barnens leksaker. Och vi läsare lämnas kvar ute i kylan med det ofattbara som inte går att förstå, vilken man och familjefar är kapabel till att göra en sådan sak som att riva ut vägguttagen?


Guldögonblicket i Dirty Dancing

Vi går vidare med ett gyllene exempel från filmens värld, Dirty Dancing. Kultfilmen från 1980-talet med Patrick Swayze och Jennifer Grey i huvudrollerna som idag räknas till en av våra mest älskade och tidlösa klassiker. Ingen som sett filmen glömmer någonsin slutscenen och nu kan du som sett den säkert ana vad som komma skall. 


Men för den som inte vet. Dirty Dancing är dansfilmernas film, där vi får lära känna Baby och Johnny, den omöjliga eleven och rutinerade dansläraren på en resort i New York sommaren 1963. Baby är en uttråkad 17-åring som är på semester med familjen och när hon av en händelse får veta att resortens danslärare Johnny behöver en danspartner till hotellets föreställningar, ställer hon upp och får lära sig allt om dans från scratch. Allt sker i hemlighet eftersom Babys föräldrar är strikta och inte vill att deras dotter ska umgås med den några år äldre Johnny vars bagage verkar vara allt annat än fläckfritt. Och självklart bjuds det på både romantik och en och annan förbjuden dans. 

Detaljen som lyfter hela filmen

Filmen byggs sakta men säkert upp och blommar ut i sin fulla prakt i slutscenen och den stora finalen där Johnny och Baby, vars föräldrar sitter ovetande i publiken, ska avsluta säsongen och sommaren med ett sista dansnummer. Den stora frågan, som löper som en gyllene tråd och för handlingen och den nagelbitande spänningen i filmen framåt, är om Baby ska klara lyftet i slutet eller inte. Hon har ju misslyckats vid tidigare försök. Taskig spoiler alert nu kanske, men visst klarar hon det, vilket leder till den stora vändningen i filmen. Baby blir till slut sedd för den hon är och vill vara och Johnny blir också bekräftad och godkänd av föräldrarna som pojkvänsmaterial. Danslyftet, en till synes vanlig händelse som förvandlas till en detalj så gyllene att storyn fortsätter även när filmen är slut. 35 år senare drömmer vi fortfarande om att sätta det där lyftet och vi blir än idag berörda av rebellerna Baby och Johnny som mot alla odds kämpade för sin kärlek och visade hur viktigt det är att stå upp för det du tror på.

Så wowar du läsaren – 10 gyllene principer

Du är kanske redan där. Bilden är glasklar, du har koll på din gyllene detalj och du vet vad du vill berätta. Eller så söker du fortfarande vägledning i hur du knyter ihop den allra bästa versionen av din story. Oavsett var du befinner dig kan det vara skönt att ha något att luta sig mot, i dina förberedelser. När du bockat av de här 10 gyllene stegen är din story garanterat redo att låta sig omfamnas av läsaren. 

  1. Släpp fram the story behind the story – Låt läsaren upptäcka och ta till sig den berättelse som sträcker sig bortom fakta, statistik och rationalitet. Nyckeln till fantastisk storytelling handlar om att släppa fram essensen och den riktiga storyn, som gömmer sig bakom din story. Ett exempel är världens kortaste roman på endast sex ord, skriven av Ernest Hemingway:

    For sale: baby shoes, never worn.

    Trots att den är kort säger den väldigt mycket, eller hur? Den fängslar, griper tag och får oss att känna något. 

  2. Ställ in Gpsen: ange plats, tid, miljö och alla andra relevanta sammanhang. Håll dig till fakta. Kort och koncist.

  3. För att få läsaren att känna att du vänder dig till just henne eller honom, var personlig och använd aktiva verb för att krydda stämningen i berättelsen. Motsatsen till aktiva verb kallas passiva verb. Det är verb som slutar på s och som saknar subjekt. De gör texten vag, händelselös och tråkig. Men med aktiva verb ger du din text mer liv.

    Nog låter:
    Du kan bygga din story med hjälp av 10 gyllene principer mer actionladdat och händelserikt än: Storyn kan byggas med hjälp av 10 gyllene principer?

  4. Ta två idéer, bilder eller tankar och placera dem tillsammans. Låt dem kollidera. När man kombinerar två motsatta idéer skapas ofta en helt ny idé. Exempel: Allt är tillåtet i krig och kärlek. Kärlek och krig är varandras motsatser, ändå visar ordspråket att de har en sak gemensamt, att allt går. Det finns alltså fler likheter mellan begreppen kärlek och krig än man till en början kan tro. 

  5. Fånga den gyllene detaljen: välj ut en händelse eller ett objekt och omvandla till en ”gyllene detalj”. Det som bäst fångar och förkroppsligar kärnan i berättelsen. Gör det vanliga till något utöver det vanliga. 

  6. Låt gnistan vandra vidare. Reflektera över den idé som ursprungligen fängslade dig och överlämna den till läsaren som om det vore en låga. Allt för att hålla storyn vid liv. 

  7. Var modigt sårbar. Våga beröra och dela det känsliga i din story. Om du har en story att dela som till exempel handlar om rädslan för att misslyckas med något eller att göra någon annan besviken, berätta det. Håll inte tillbaka utan våga visa dina känslor. När du blir personlig och emotionell smittar det av sig på din läsare. Ödmjukhet och att visa hud engagerar och berör. Det är också ett väldigt effektivt sätt att göra din story till läsarens story.  

  8. Tona in på dina fem sinnen: välj ut det starkaste av sinnena i din berättelse och använd det för att beröra och skapa en djupare relation till din läsare. Hur ser det ut? Hur smakar eller luktar det? Hur låter det? Hur känns det?

  9. Var inte rädd för att visa dig själv. Din story är en återspegling av dina tankar, klädda i ord, och handlar lika mycket om dig som något annat. 

  10. Släpp taget. Låt din story blomma ut till sin känslomässiga punchline och leverera sedan ett värdigt slut, oväntat eller inte spelar mindre roll. Men se alltid till att lämna läsaren med en hunger efter mer.

Läs också: 

Artikel: https://www.enchantingmarketing.com/memorable-

stories/https://www.sprakkonsulterna.se/sprakbrevet/arkiv/sprakbrev4_2007.shtml