Jozsef Piller: “Sälj med omtanke och kärlek” – så blir du en skrivande toppsäljare
Copywriting är försäljning parat med ett kreativt skrivande. På reklamskolorna talas det mycket om kreativitet och hantverket, och nästan aldrig om försäljning (tvärtom ses det som något fult). Det hela är mycket märkligt.
Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus.
De senaste 5-6 åren har jag lärt mig massor om att sälja. Jag har gått på föreläsningar, gått online-kurser i försäljning och läst massor av böcker om att sälja. Och jag har kommit att fatta vilken superkraft det är att kunna hjälpa och påverka andra människor till kloka beslut. Allt handlar om att sälja.
Bland de som lär mig mest och bäst om försäljning nämner jag gärna Patrick Dang, Fredrik Eklund, Mikael Arndt, Erik Ullsten, Phil M Jones och Max Söderpalm (bara män för övrigt …). Och numera också it-entreprenören Jozsef Piller; under mina löprundor den senaste veckan har jag lyssnat på hans bok I huvudet på en toppsäljare 2.0.
Det är slående hur mycket försäljning INTE handlar om försäljning. Istället handlar det om personlig utveckling, mål, fokus och kontroll. Det är extra slående i Jozsef Pillers bok. Det är knappt ett ord om att faktiskt sälja, och desto fler ord om att själv ta ansvar, kämpa mot hjärnspöken, skriva ner sina mål och göra det som krävs under lång tid (få människor är beredda att göra det).
Här är de viktigaste grejerna jag tar med mig från I huvudet på en toppsäljare 2.0:
- Allt är upp till dig! Det finns ingenting att skylla på. Du kan alltid göra så mycket mer.
- Dina hjärnspöken vill stoppa dig från att blomma ut. Kämpa emot för att nå dina mål.
- Ta kontroll över ditt liv, och schemalägg dina dagar. Fokusera med lasersikte varje dag. Var försiktig med vem du ger din tid till.
- Skriv ner dina mål, ta ansvar och omge dig med människor som har eller vill lyckas.
- Börja dagen tidigt (05.00), ansträng dig och utveckla dig hela livet (läs, läs, läs).
Med copywriter-glasögonen på blir jag glad över att Piller pratar om att sälja “med värme och omtanke”, om att det vi gör är att hjälpa våra kunder att lyckas. Så tänker jag jobba och leva.
Läs också
– Så blir du en av de bästa säljarna – Mikael Arndt snackar försäljning i Mästaren
– Guldkornen ur ”Sälj” av Fredrik Eklund (och hur du börjar kontrollera din tid)
Får du Mattias nyhetsbrev om copywriting? Se till att du får det – signa upp här.