Därför är “Läs mer” och “Klicka här” pruttdåliga länktexter
Länktexter är de ord som är länkade i en länk.
Det kan handla om att läsa rapporten om svenska folkets internetvanor, att få reda på varför du blir pigg av kaffe, och få klarhet i vilken dag som andra världskriget slutade (inte den 7 maj).
Att tänka på när du skriver länktexter
- Länktexten ska förklara vad länken leder till. I exemplet ovan förstår du att länken leder till en rapport som handlar om svenska folkets internetvanor.
- Länktexten ska stämma överens med rubriken på den webbsida som länken går till, exempelvis “Svenskarna och internet”.
- Länktexten ska vara kort och begriplig i sig själv, som till exempel “rapporten om svenska folkets internetvanor”.
Undvik “läs mer” och “klicka här”
Varför?
Svaret är busenkelt: länktexter som “läs mer” eller “klicka här” beskriver på intet sätt vad länken handlar om. Läsaren måste läsa texten runtomkring länken för att förstå vad länken handlar om. Det är pruttdåligt.
Också hur ett SEO-perspektiv är “klicka här” superdåligt. Förutom att det är en generisk uppmaning (det kan handla om vad som helst), så blir det svårt för Google att förstå vad länken handlar om eller om den är relevant, eftersom det inte finns några vettiga nyckelord, som till exempel “rapport”, “svenska” och “internetvanor”. Det blir också en MASSA länkar som med samma ord länkar till helt olika sidor (= förvirrande för läsaren och Google).
Kom in i matchen och börja skriva länktexter som är schyssta för läsaren/klickaren!
***
Läs också
– Så skriver du produkttexter (om du vill sälja mycket mer)
– Så skriver du rubriker som får klick (hint: inte som Buzzfeed)